Na wodór Nowa membrana słoneczna zwiększa produkcję zielonego wodoru aż o 800% 25 czerwca 2025 Na wodór Nowa membrana słoneczna zwiększa produkcję zielonego wodoru aż o 800% 25 czerwca 2025 Przeczytaj także Na wodór Tysiące nowych ładowarek, jedna stacja wodorowa. Czy Polska rezygnuje z wodoru? Wodorowa rewolucja w Polsce nie nadeszła. Najnowsze dane NFOŚiGW pokazują, że wsparcie nie jest skuteczne. Rząd inwestuje w tysiące nowych punktów ładowania aut elektrycznych, a wodór mimo szumnych zapowiedzi okazuje się zbyt drogi, zbyt trudny i zbyt mało efektywny. Co stanie się z przedsiębiorstwami, które zdecydowały się na wodorowe autobusy? Na wodór Miliony na autobusy wodorowe, ale wodoru brak. Transformacja energetyczna czeka w zajezdni Polska przeznaczy ponad 2 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na rozwój zielonego wodoru w przemyśle ciężkim oraz transporcie. Tymczasem europejskie projekty wodorowe stoją w miejscu, a samorządy skarżą się na brak środków na zakup paliwa do autobusów zasilanych wodorem. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że dotacje dotyczyły wyłącznie zakupu pojazdów, a finansowanie zakupu paliwa pozostaje w gestii samorządów. Naukowcy ze Szwecji opracowali nowy rodzaj trójwarstwowego materiału, który może zwiększyć wydajność wytwarzania wodoru nawet ośmiokrotnie. Dzięki przechwytywaniu promieni słonecznych membrana wykorzystuje ich energię do rozszczepiania wody. To może być przełom w produkcji zielonego wodoru i krok w stronę czystego transportu. Reklama Wodór – szansa na zieloną rewolucję transportu Zielony wodór jest uważany za paliwo przyszłości, ponieważ jego produkcja nie generuje emisji CO2, dzięki czemu jest przyjazny środowisku. Powstaje w procesie elektrolizy wody z wykorzystaniem wyłącznie energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, która rozkłada cząsteczki na wodór i tlen. To odróżnia go od szarego wodoru, szerzej dostępnego, ale produkowanego z paliw kopalnych. Produkcja jednej tony szarego gazu wodorowego powoduje emisję do 10 ton dwutlenku węgla, co przyczynia się powstawania efektu cieplarnianego i zmian klimatu. Zielony wodór jest bezemisyjny i ma szerokie zastosowanie w transporcie, przemyśle i ogrzewaniu, jest alternatywą sprzyjającą dekarbonizacji energii. Badania nad wodorem, przeprowadzone w Szwecji dały szansę na zwiększenie efektywności jego pozyskiwania. W USA wodór wypiera węgiel. Utah pierwszym stanem z magazynami w jaskiniach solnych Przełomowa słoneczna membrana Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Linköping w Szwecji wykorzystanie nowego, trójwarstwowego materiału może zwiększyć efektywność pozyskiwania wodoru ośmiokrotnie. Materiał skutecznie przechwytuje światło słoneczne, a jego energia może zostać wykorzystana do produkcji wodoru, poprzez reakcję fotochemicznego rozszczepiania wody. Składa się z trzech warstw: sześciennego węglika krzemu, tlenku kobaltu i materiału katalizatora, który pomaga rozszczepiać wodę. To bardzo skomplikowana struktura, więc w tym badaniu skupiliśmy się na zrozumieniu funkcji każdej warstwy i tego, jak pomaga ona poprawić właściwości materiału. Nowy materiał ma osiem razy lepsze parametry niż czysty sześcienny węglik krzemu w rozszczepianiu wody na wodór – mówi Jianwu Sun, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie w Linköping. Kiedy na membranę pada światło, generowane są ładunki elektryczne, które następnie są wykorzystywane do rozszczepiania wody. Naukowcy pracują obecnie nad zapobieganiem ponownemu łączeniu się ładunków dodatnich i ujemnych oraz ich neutralizacji. Badania nad nowym materiałem wykazały, że połączenie warstwy sześciennego węglika krzemu z dwiema pozostałymi warstwami jest bardziej efektywne w rozszczepianiu wody. Przyszłość wodoru w transporcie Celem naukowców jest umożliwienie wykorzystywania wyłącznie energii słonecznej w celu wytwarzania zielonego wodoru. To pomoże zwiększyć dostępność tego surowca energetycznego i pozwoli na powolne odchodzenie od wytwarzania szarego wodoru. Od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej ma zostać zakazana sprzedaż nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi – benzynowymi i wysokoprężnymi. Zielony wodór jest świetną alternatywą dla zasilania pojazdów. Samochody osobowe mogą mieć akumulator, ale ciężarówki, statki czy samoloty nie mogą używać akumulatora do magazynowania energii. W przypadku tych środków transportu musimy znaleźć czyste i odnawialne źródła energii, a wodór jest dobrym kandydatem – mówi Jianwu Sun, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie w Linköping. Nowy materiał mający potencjał zrewolucjonizowania produkcji zielonego wodoru, jest obecnie udoskonalany. Obecnie membrana osiąga wydajność konwersji światła słonecznego na wodór na poziomie 1-3%. Naukowcy dążą do osiągnięcia co najmniej 10%, co uczyniłoby ją opłacalną komercyjnie. Zdaniem profesora Jianwu Suna może minąć od pięciu do dziesięciu lat, zanim zespół udoskonali membranę, tak aby osiągnęła zadowalający poziom wydajności. Prognozy są jednak optymistyczne, ponieważ jeśli taka technologia wejdzie w życie, stanie się przełomem w przyjaznej środowisku energetyce. Tania i wydajna produkcja zielonego wodoru może odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji globalnego transportu i przemysłu. Zobacz też: Farma słoneczna za płotem – grunty rolne i działki budowlane zyskują na wartości o 19,4% Źródła: Science Daily, Tech Explore Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.