Ciężarówki górnicze na paliwo wodorowe?

Jednym z przedsiębiorstw z sektora wydobywczego, które zadeklarowało całkowitą dekarbonizację jest Anglo American. Pierwszym krokiem stało się podjęcie współpracy z francuską firmą projektującą energetyczne rozwiązania oparte o ogniwa wodorowe. Razem mają wprowadzić napędy tego typu do ciężarówek górniczych o ładowności 300 ton, eliminując z nich silniki spalinowe. Będzie to pierwsza na świecie inicjatywa tego typu.

Transport wodorowy, a energetyka odnawialna

Uruchomiona w 2017 roku stacja paliw w Sarreguemines jest pierwszą stacją tankowania tego paliwa w Europie, która produkuje wodór na miejscu i wykorzystuje do tego energie odnawialną. Znajdująca się tam instalacja do elektrolizy wody zasilana jest zieloną energią dostarczaną przez francuskiego operatora energetycznego EDF. Znajdująca się na miejscu instalacja ma wydajność 40 kg wodoru na dzień, co pozwala na zatankowanie 20-25 pojazdów do ciśnienia 350-430 barów dziennie. Przekłada się to na około 300 km zasięgu na jednym takim tankowaniu.