webinar32 soze
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Od 1 września ważne zmiany w programie “Mój Elektryk”!

Od 1 września ważne zmiany w programie “Mój Elektryk”!

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wstrzymuje dotacje na leasing samochodów elektrycznych. Z jakiego powodu i jak długo będzie obowiązywała zmiana?

Reklama

Wstrzymanie dotacji na leasing elektryków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił wstrzymanie naboru w ścieżce leasingowej programu priorytetowego „Mój elektryk”. 

Decyzja NFOŚiGW jest związana z wyczerpaniem 660 milionów złotych przewidzianych na ten cel. Aktualnie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu. 

Kiedy wznowienie dofinansowań?

Wstrzymanie dotacji na leasing elektryków będzie obowiązywało pomiędzy 1 września a 31 grudnia bieżącego roku. NFOŚiGW zapowiada, że już od początku 2025 nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów elektrycznych zostanie wznowiony. Co ważne, obejmie on okresem kwalifikowalności również drugą połowę 2024 roku.

Co mówi branża?

Jak tę sytuację oceniają eksperci? Komentarza w tej sprawie udzielił Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. Podkreślił on duże znaczenie programu Mój Elektryk na rozwój polskiej floty samochodów elektrycznych i wyraził obawę co do dalszego rozwoju rodzimego rynku e-mobility.

– Jedną z najważniejszych dla polskiego rynku e-mobility informacji w ostatnich dniach stanowiło zawieszenie od 1 września naboru w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk”. To stwarza poważne ryzyko spadku popytu na BEV w Polsce. Leasing cieszy się szczególną popularnością wśród przedsiębiorców, którzy nabywają ponad 80% samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku – powiedział Jan Wiśniewski. – PSNM już od dawna apelowało o podwyższenie budżetu programu „Mój elektryk”. Taka decyzja powinna zostać podjęta już wiele miesięcy temu, zwłaszcza w kontekście wyraźnie szybszego konsumowania środków w ramach ścieżki leasingowej i braku wprowadzenia zapowiedzianego na początku roku programu dopłat do „elektryków”, który ma być adresowany do osób fizycznych. Zawieszenie przyjmowania wniosków przyniesie niekorzystne skutki rynkowe. NFOŚiGW zapowiedział co prawda powrót do ścieżki leasingowej w 2025 roku, jednak zakładamy, że w oczekiwaniu na formalne wznowienie naboru firmy do końca b.r. mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podkreślił duże znaczenie programu Mój Elektryk dla rozwoju polskiej floty samochodów elektrycznych i wyraził zdziwienie decyzją NFOŚiGW. 

– Jako branża jesteśmy bardzo zaskoczeni faktem zawieszenia programu, bo od wielu miesięcy uzyskiwaliśmy zapewnienia, że będzie on kontynuowany – powiedział Jakub Faryś. – (…) Polska pozostaje na wczesnym etapie transformacji na zeroemisyjność, a wszelkie tego typu zawirowania powodują kłopoty firm na rynku – także wizerunkowe i wyhamowują proces wymiany pojazdów.

Pozostałe nabory będą kontynuowane

W wydanym komunikacie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podkreślił, że osoby indywidualne nadal mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego. W programie nadal pozostaje 25 milionów złotych przewidzianych do wykorzystania na ten cel.

– Dotacja wynosi 18 750 zł, przy czym cena auta zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł.  Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 27 000 zł, bez limitu kosztu zakupu samochodu – komunikuje NFOŚiGW.

Jeżeli chodzi o przedsiębiorców, to mogą oni wnioskować o dofinansowanie zakupu:

  • dostawczych samochodów elektrycznych (wysokość dofinansowania zależy od przebiegu rocznego i wynosi do 20 lub do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 tys. zł i 70 tys. zł);
  • elektrycznych samochodów osobowych (dotacja wynosi 18 750 zł, przy limicie kosztów 225 000 zł);
  • pojazdów kategorii L1e-L7e, czyli motocyklów bądź motorowerów (dotacja wynosi maksymalnie 4 tys. zł).

Nie tylko samochody – MKiŚ chce rozszerzenia programu

Wiceministra Klimatu i Środowiska, Urszula Zielińska, poinformowała w ubiegłym tygodniu o planach resortu w zakresie programu Mój Elektryk. MKiŚ planuje jego poszerzenie, umożliwiając uzyskanie dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych.

– Nie każdego stać na samochód elektryczny – powiedziała Urszula Zielińska na łamach Polskiego Radia – natomiast rower elektryczny z dopłatą to już może być coś całkiem atrakcyjnego. Osoby starsze, które nie mają siły jeździć wszędzie rowerem zwykłym, rowerem elektrycznym dojadą w wiele miejsc. Chcemy rozszerzyć i kontynuować [program; przyp. red.].

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Fot.: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, canva.com (fahroni)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.