2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Olsztyn przywrócił tramwaje!

Olsztyn przywrócił tramwaje!

Zrównoważony transport miejski jest ważnym elementem wspierania proekologicznych postaw. W zredukowaniu emisji pomocne są nie tylko elektryczne autobusy, ponieważ właściwie opracowana sieć tramwajowa także może zachęcić obywateli do wybierania zbiorowych środków komunikacji miejskiej. Przekonało się o tym miasto Olsztyn, do którego po upływie kilkudziesięciu lat powróciły tramwaje. Zmiany związane ze sposobem funkcjonowania tamtejszej komunikacji miejskiej skomentował dr inż. Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

925x200 5
Reklama

„Miasto Olsztyn po 50 latach braku środka transportu publicznego, jakim był tramwaj, przywróciło go. Przypomnę tylko, że po raz pierwszy tramwaj w Olsztynie pojechał 15 grudnia 1907 r. Niestety w latach 50. XX w. ze względu na znaczne zużycie zarówno taboru, jak i samej trakcji tramwajowej, tramwaje w Olsztynie zostały zlikwidowane”, zauważył Piotr Grzymowicz.

System komunikacji tramwajowej funkcjonował na terenie stolicy Warmii i Mazur w latach 1907-1965. Po tym czasie zdecydowano o likwidacji tego środka transportu z powodu jego znacznego zużycia. Powrót tramwajów do Olsztyna stał się możliwy po wejściu Polski do Unii Europejskiej, a konkretnie dzięki pieniądzom, jakie UE oferowała na rozwój transportu publicznego. Władze i mieszkańcy miasta zgodnie przystali na taką możliwość. W związku z powyższym Olsztyn stał się jedynym polskim miastem, w którym został reaktywowany system komunikacji tramwajowej. Co ciekawe, jest to również jedyny system nieposiadający tradycyjnych pętli tramwajowych – w zamian wyposażono go w tory odstawcze, przez co mogą się po nim poruszać wyłącznie pojazdy dwukierunkowe.

Prezydent miasta Olsztyn podkreśla, że modernizacja została przeprowadzona w sposób, który umożliwia koegzystencję sieci tramwajowej z autobusową, choć ta pierwsza cieszy się większym uprzywilejowaniem.

„Projekt tramwajowy obejmował nie tylko budowę trakcji tramwajowej i buspasów, ale również został stworzony inteligentny system kierowania całym naszym transportem zbiorowym w mieście. Przeszło 80 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zostało dopasowanych do transportu publicznego z pierwszeństwem dla przejeżdżających tramwajów, tak zwanym priorytetem bezwzględnym, i priorytetem względnym dla autobusów poruszających się po tych skrzyżowaniach”, powiedział Piotr Grzymowicz.

Miasto wyłoniło już w przetargu firmę, która dostarczy tramwaje na olsztyńskie ulice. Zwycięski projekt został przedstawiony przez tureckie przedsiębiorstwo Durmazlar. Jeśli nie pojawią się żadne formalne przeszkody, to jeszcze w połowie czerwca podpisana zostanie umowa na zakup 12 tramwajów. Na mocy powyższych ustaleń pierwsze tureckie tramwaje mają wyjechać na ulice Olsztyna pod koniec grudnia 2019 r.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.