Wiadomości OZE Olsztyn przywrócił tramwaje! 22 czerwca 2018 Wiadomości OZE Olsztyn przywrócił tramwaje! 22 czerwca 2018 Przeczytaj także Biomasa Wzrost biomasy w polskim ciepłownictwie. Szansa dla transformacji czy zagrożenie dla lasów? Polska stawia na biomasę jako jedno z kluczowych źródeł ciepła w transformacji energetycznej. Wzrost liczby instalacji opalanych biomasą napędzają dotacje rządowe i unijne cele klimatyczne. Eksperci ostrzegają jednak, że bez jasnych zasad pozyskiwania surowca i kontroli nad jego pochodzeniem, „zielone” ciepło może przynieść straty dla lasów, przemysłu i bilansu węglowego kraju. Energia wiatrowa Rząd wspiera polski offshore, ale brakuje inżynierów. Czy warto pracować w energetyce morskiej? Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o promowaniu wytwarzania energii w morskich farmach wiatrowych, która ma przyspieszyć realizację pierwszych projektów offshore na Bałtyku. Rząd liczy, że do 2040 roku morska energetyka wiatrowa zapewni Polsce nawet 18 GW mocy i tysiące nowych miejsc pracy. Eksperci alarmują jednak o widocznych brakach kadrowych w sektorze offshore, które mogą utrudnić realizację projektów. Zrównoważony transport miejski jest ważnym elementem wspierania proekologicznych postaw. W zredukowaniu emisji pomocne są nie tylko elektryczne autobusy, ponieważ właściwie opracowana sieć tramwajowa także może zachęcić obywateli do wybierania zbiorowych środków komunikacji miejskiej. Przekonało się o tym miasto Olsztyn, do którego po upływie kilkudziesięciu lat powróciły tramwaje. Zmiany związane ze sposobem funkcjonowania tamtejszej komunikacji miejskiej skomentował dr inż. Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Reklama „Miasto Olsztyn po 50 latach braku środka transportu publicznego, jakim był tramwaj, przywróciło go. Przypomnę tylko, że po raz pierwszy tramwaj w Olsztynie pojechał 15 grudnia 1907 r. Niestety w latach 50. XX w. ze względu na znaczne zużycie zarówno taboru, jak i samej trakcji tramwajowej, tramwaje w Olsztynie zostały zlikwidowane”, zauważył Piotr Grzymowicz. System komunikacji tramwajowej funkcjonował na terenie stolicy Warmii i Mazur w latach 1907-1965. Po tym czasie zdecydowano o likwidacji tego środka transportu z powodu jego znacznego zużycia. Powrót tramwajów do Olsztyna stał się możliwy po wejściu Polski do Unii Europejskiej, a konkretnie dzięki pieniądzom, jakie UE oferowała na rozwój transportu publicznego. Władze i mieszkańcy miasta zgodnie przystali na taką możliwość. W związku z powyższym Olsztyn stał się jedynym polskim miastem, w którym został reaktywowany system komunikacji tramwajowej. Co ciekawe, jest to również jedyny system nieposiadający tradycyjnych pętli tramwajowych – w zamian wyposażono go w tory odstawcze, przez co mogą się po nim poruszać wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Prezydent miasta Olsztyn podkreśla, że modernizacja została przeprowadzona w sposób, który umożliwia koegzystencję sieci tramwajowej z autobusową, choć ta pierwsza cieszy się większym uprzywilejowaniem. „Projekt tramwajowy obejmował nie tylko budowę trakcji tramwajowej i buspasów, ale również został stworzony inteligentny system kierowania całym naszym transportem zbiorowym w mieście. Przeszło 80 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zostało dopasowanych do transportu publicznego z pierwszeństwem dla przejeżdżających tramwajów, tak zwanym priorytetem bezwzględnym, i priorytetem względnym dla autobusów poruszających się po tych skrzyżowaniach”, powiedział Piotr Grzymowicz. Miasto wyłoniło już w przetargu firmę, która dostarczy tramwaje na olsztyńskie ulice. Zwycięski projekt został przedstawiony przez tureckie przedsiębiorstwo Durmazlar. Jeśli nie pojawią się żadne formalne przeszkody, to jeszcze w połowie czerwca podpisana zostanie umowa na zakup 12 tramwajów. Na mocy powyższych ustaleń pierwsze tureckie tramwaje mają wyjechać na ulice Olsztyna pod koniec grudnia 2019 r. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.