Wiadomości OZE Pierwszy autonomiczny, w pełni elektryczny kontenerowiec niebawem wypłynie na morze 08 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Pierwszy autonomiczny, w pełni elektryczny kontenerowiec niebawem wypłynie na morze 08 sierpnia 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Pierwszy bezzałogowy, w pełni autonomicznie sterowany statek wypłynąć ma w swój dziewiczy rejs pod koniec roku 2018. Zbudowany przez Norwegów statek Yara Birkeland nazywany jest często „Teslą wśród mórz”, jako że jest to pojazd zasilany w pełni elektrycznie. Reklama Ten wart 25 milionów dolarów prototyp swoje pierwsze rejsy odbędzie jak zwykły statek załogowy. W 2019 roku człowiek nadal będzie zaangażowany w sterowanie pojazdem, gdyż statek będzie zdalnie monitorowany i sterowany. Dopiero od 2020 roku pojazdy te pływać będą w pełni autonomicznie. Yara Birkeland ma mieć ładowność około stu standardowych kontenerów. Statek jest budowany przez dwie norweskie firmy – rolniczego giganta Yara International i firmę technologiczną Kongsberg Gruppen. Od 2018 roku statek ma trafić na swoją docelową trasę – transportowanie nawozu wzdłuż fiordów. Przeznaczona mu trasa ma około 60 kilometrów i kończy się w porcie w Larviku. Statek powinien znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, gdyż Yara Birkeland realizować będzie zadanie 40 tysięcy ciężarówek poruszających się z fabryki nawozów do Larviku w południowej Norwegii. Chcemy zerowej emisji – mówi twardo Petter Ostbo, szef działu produkcyjnego w Yara International –nawet jeżeli okazałoby się, że zmiany klimatyczne nie są prawdziwe, to czyste źródła energii są obecnie tańsze niż konwencjonalne, oparte o paliwa kopalne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.