Na wodór Pociąg wodorowy HydroFLEX trafia na linię kolejową w Wielkiej Brytanii 26 czerwca 2019 Na wodór Pociąg wodorowy HydroFLEX trafia na linię kolejową w Wielkiej Brytanii 26 czerwca 2019 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? Porterbrook, jeden z głównych koncernów kolejowych na Wyspach, i Centrum Badań i Edukacji Kolei Uniwersytetu w Birmingham ogłosiły, że pierwszy pociąg wodorowy w Wielkiej Brytanii, nazwany HydroFLEX, zostanie poddany testom na linii kolejowej. Reklama W ramach projektu HydroFLEX system ogniw paliwowych zamontowano w pociągu klasy 319, co pozwoli mu poruszać się na dowolnych liniach kolejowych w Wielkiej Brytanii. Jak się okazuje, modernizacja w kierunku zasilania wodorowego nie wymagała modyfikacji elementów sterujących pojazdem, co w znacznym stopniu ułatwia wypuszczenie pociągu na przejazdy testowe. Projekt jak dotąd zrzeszył nie tylko Uniwersytet w Birmingham i Porterbrook, ale także kilka firm – Denchi Group dostarczyło akumulatory trakcyjne, Ballard Fuel Cell Systems – ogniwa paliwowe, Luxfer zbiorniki z wodorem, a Chrysalis Rail odpowiadało za montaż całej instalacji. Helen Simpson, szef działu innowacji i usług technicznych w Porterbrook, powiedziała: – Byliśmy bardzo zadowoleni z tego, jak pociąg przejechał na torze testowym i czekamy z niecierpliwością na jego uruchomienie w krajowej sieci kolejowej. (…) To kolejny krok naprzód, który pozwala większej liczbie osób dostrzec zalety wodoru. Rozwój wodorowej kolei Inwestycje w wodorową kolej dynamicznie się rozwijają. Niedawno producent pociągów Alstom z Francji otrzymał duże zamówienie z Niemiec – aż 27 pociągów z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem zostanie oddanych do użytku do 2022 roku. Zamówienie to efekt pierwszych, testowych przejazdów pociągów z ogniwami paliwowymi w Dolnej Saksonii we wrześniu 2018 roku. Przypominamy, że dotychczas zelektryfikowano około 50% linii kolejowych w Wielkiej Brytanii. Przejście na wodór w przypadku linii kolejowych to szansa na dalszą elektryfikację, szczególnie obszarów, które nie mają pełnego dostępu do infrastruktury. W maju zeszłego roku Alstom podpisało umowę na modernizację brytyjskich pociągów elektrycznych klasy 321 – zostaną one wyposażone w zbiorniki wodoru. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.