Polska Polacy chcą opakowań zwrotnych 16 grudnia 2019 Polska Polacy chcą opakowań zwrotnych 16 grudnia 2019 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, Polacy są gotowi na produkty w opakowaniach zwrotnych. Najważniejszym argumentem, za którym opowiedzieli się ankietowani, jest zrobienie czegoś dobrego dla środowiska. Reklama ARC Rynek i Opinia w listopadzie 2019 roku przeprowadził badanie na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=1002. Aż 84% ankietowanych zadeklarowało, że gdyby produkty w opakowaniach zwrotnych były dostępne, chętnie by z nich korzystali. Należy podkreślić, że nie znaleziono różnic w odpowiedziach przy podziale na płeć, miejsce zamieszkania czy wielkość miejscowości. Pewną rozbieżność widać jedynie przy podziale na wiek – osoby po 35 roku życia chętniej odnoszą się do takiego rozwiązania. Jako główny powód potencjalnego wykorzystywania opakowań zwrotnych Polacy wskazali chęć zrobienia czegoś pozytywnego dla środowiska – to argument szczególnie ważny dla osób z wyższym wykształceniem. Istotny jest również fakt, że w domu gromadziłoby się mniej śmieci – to argument przemawiający szczególnie do kobiet. Zachęcać do tego typu rozwiązań mogłyby także niższe ceny takich produktów oraz mniejsze opłaty za wywóz śmieci. Wyniki przeprowadzonych badań komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia – Temat segregacji odpadów jest bardzo żywy w ciągu ostatnich miesięcy. Obowiązująca segregacja pięciu frakcji przysparza Polakom trochę kłopotów, nie tylko dlatego, że nie zawsze wiedzą, jaki odpad do jakiego kosza wrzucić, ale również – jak zmieścić w mieszkaniu pięć pojemników. Dlatego, jak widać z naszego sondażu, Polacy chętnie ograniczyliby liczbę odpadów we własnym domu poprzez korzystanie np. z produktów w opakowaniach zwrotnych. Jednocześnie fakt, że aż 84% respondentów pozytywnie odniosło się do takiego rozwiązania, a za główną zachętę uznali oni pozytywny wpływ na środowisko pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi wpływu produkcji i konsumpcji w tym obszarze. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.