Elektromobilność „Polski E-BUS” ze wsparciem NCBiR? 13 kwietnia 2018 Elektromobilność „Polski E-BUS” ze wsparciem NCBiR? 13 kwietnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Konsorcjum „Polski E-BUS” podało informacje, że zainteresowane jest staraniem się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach projektu bezemisyjnego transportu w naszym kraju. Konsorcjum to zrzesza podmioty, które chcą finalnie skonstruować autobus elektryczny w naszym kraju. Są to: Pol-Mot Holding, Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika, Bmz Poland, Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Kompozyty, SAV Studio, Xdisc, Innowative Trade and Product Strategies, Zakład Maszyn Elektrycznych Emit, AIU+, Ursus Bus, Platige Image, Railway Eco Driving System i ITM Poland. Reklama Program NCBiRu zakłada, że dzięki dofinansowaniu do roku 2023 na polskie drogi wyjedzie ponad tysiąc nowej generacji autobusów elektrycznych. Konkurs realizowany jest w trybie tzw. partnerstwa innowacyjnego, co stawia państwo w roli zamawiającego. Mechanizm ten ma stwarzać rynek dla innowacyjnych produktów. Jak się szacuje, projekt wart jest ponad dwa miliardy dolarów. Jego efektem ma być opracowanie i dostarczenie elektrycznych autobusów. Wszystkie pojazdy mają być nowe i dopuszczone do ruchu drogowego. Jak zaznaczają przedstawiciele konsorcjum, projekt budowy polskiego autobusu elektrycznego idealnie wpasowuje się w model współpracy z NCBiR. „Polski E-BUS” obecnie rozwija modułowy pojazd elektryczny, w którym instalować będzie można wiele różnych rodzajów energii. Ma on charakteryzować się sporą autonomią jazdy, co pozwoli mu wyróżnić się pozytywnie na tle światowej konkurencji. źródło: cire.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.