Elektromobilność Ponad 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych. Startują konsultacje 19 listopada 2024 Elektromobilność Ponad 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych. Startują konsultacje 19 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu do zakupu, leasingu oraz długoterminowego wynajmu aut elektrycznych. Reklama Jaki jest cel projektu? Celem projektowanego projektu jest dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie i tym samym uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza. Wsparcie zakupu, leasingu i długoterminowego wynajmu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 będzie finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odpornorności (KPO). Budżet projektu wynosi 373 750 000 euro, czyli ponad 1,6 mld złotych. Konsultacjom nie będą podlegać: dotacja, łączna wysokość wsparcia, rodzaj premii podwyższających łączną kwotę wsparcia, rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia, kategoria pojazdów, wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1”, wysokość budżetu przeznaczonego na program. Ogłoszenie programu ma nastąpić do końca tego roku. Zobacz też: Dofinansowania do rowerów elektrycznych. Nowy program dopłat od NFOŚiGW Ważne terminy Program realizowany będzie w latach 2025-2026, w tym: okres zawierania umów do 30.06.2026 r., 2 okres wydatkowania środków do 31.08.2026 r. Nabór wniosków o objęcie wsparciem (wnioski) odbywać się będzie w trybie ciągłym w latach 2025- 2026 do wyczerpania alokacji. Sposób składania i rozpatrywania wniosków nie jest jeszcze znany – będzie określony w dokumentach naboru, które zamieszczone będą na stronie internetowej NFOŚiGW. Okres kwalifikowalności kosztów od 01.07.2024 r. do 31.03.2026 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia, tzn.: koszty zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1; koszt opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego, podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym. W ramach inwestycji E1.1-4 możliwe jest oferowanie wsparcia do 40 tys. zł na pojazd kategorii M1. W kwocie tej przewidziano bonus za trwałe zezłomowanie starego pojazdu spalinowego oraz bonus w przypadku niskich dochodów. Czytaj też: Sieci dużych mocy. Rozpoczęły się konsultacje nowego programu NFOŚiGW Źródło: NFOŚiGW Fot.: Canva (3alexd/Getty Images Signature, welcomia) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.