Elektromobilność Rapide E – luksusowy elektryk od Aston Martina 14 września 2018 Elektromobilność Rapide E – luksusowy elektryk od Aston Martina 14 września 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Aston Martin zaprezentował swój prototyp Rapide’a E, którego konwencjonalny napęd został przekonwertowany do w pełni elektrycznego. Jego komercyjna produkcja zapowiedziana jest na przyszły rok. Reklama W ubiegłym roku Aston Martin nawiązał współpracę z Williams Advanced Engineering oraz z działem technicznym zespołu Williamsa Formuły 1. Wspólnie udało im się opracować elektryczny układ napędowy do Rapide’a. Niedawno producent potwierdził, że układ napędowy składa się z „architektury elektrycznej o napięciu 800 V, mocy 65 kWh oraz ponad 5600 cylindrów litowo-jonowych 18650”. Całość zasilają dwa silniki elektryczne zamontowane z tyłu samochodu i docelowo wytwarzają moc ponad 610 KM oraz osiągają 950 Nm momentu obrotowego. Aston Martin zapowiada, że Rapide E osiągnie ponad 200 mil (około 322 km) zasięgu na jednym ładowaniu. Ponadto auto będzie wstanie rozwinąć prędkość maksymalną do 155 mil/s (do około 150 km/s) oraz przyspieszyć do niespełna 100 km/h (60 mph) w czasie krótszym niż 4 sekundy. Firma zapewnia, że podane specyfikacje nie ograniczają się jedynie do sytuacji, kiedy akumulatory auta są w pełni naładowane. Producent stara się uzyskać maksymalną wydajność bez względu na poziom naładowania baterii, co pozwoli temu elektrycznemu modelowi osiągnąć rezultaty podobne do tych, jakie ma w wersji z napędem konwencjonalnym. Andy Palmer, CEO Aston Martin, komentując prototyp Rapide’a E, podkreśla, że: „Odpowiedzialność za środowisko i zrównoważony rozwój to globalne wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Jako inżynier branży motoryzacyjnej jestem dumny z tego, że przemysł samochodowy jest liderem w znajdywaniu długoterminowych rozwiązań i ograniczaniu szkodliwych emisji. Jako dyrektor generalny firmy Aston Martin czerpię szczególną satysfakcję z pracy nad technologią Williams Advanced Engineering. (…) Rapide E pozwoli nam przetestować naszą wiedzę i pomoże zapewnić nam charakter i wysoką wydajność naszych przyszłych modeli EV i wzmocnić wszystkie charakterystyczne cechy wszystkich modeli Aston Martins. Rapide E będzie także kluczowym krokiem na drodze do ponownego uruchomienia Lagonda jako pierwszej na świecie luksusowej marki o zerowej emisji”. Firma zapowiada, że w czwartym kwartale 2019 roku pierwsze egzemplarze Rapide’a E trafią do klientów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.