Rapide E – luksusowy elektryk od Aston Martina

Aston Martin zaprezentował swój prototyp Rapide’a E, którego konwencjonalny napęd został przekonwertowany do w pełni elektrycznego. Jego komercyjna produkcja zapowiedziana jest na przyszły rok.

W ubiegłym roku Aston Martin nawiązał współpracę z Williams Advanced Engineering oraz z działem technicznym zespołu Williamsa Formuły 1. Wspólnie udało im się opracować elektryczny układ napędowy do Rapide’a.

Niedawno producent potwierdził, że układ napędowy składa się z „architektury elektrycznej o napięciu 800 V, mocy 65 kWh oraz ponad 5600 cylindrów litowo-jonowych 18650”. Całość zasilają dwa silniki elektryczne zamontowane z tyłu samochodu i docelowo wytwarzają moc ponad 610 KM oraz osiągają 950 Nm momentu obrotowego.

Aston Martin zapowiada, że Rapide E osiągnie ponad 200 mil (około 322 km) zasięgu na jednym ładowaniu. Ponadto auto będzie wstanie rozwinąć prędkość maksymalną do 155 mil/s (do około 150 km/s) oraz przyspieszyć do niespełna 100 km/h (60 mph) w czasie krótszym niż 4 sekundy.

Firma zapewnia, że podane specyfikacje nie ograniczają się jedynie do sytuacji, kiedy akumulatory auta są w pełni naładowane. Producent stara się uzyskać maksymalną wydajność bez względu na poziom naładowania baterii, co pozwoli temu elektrycznemu modelowi osiągnąć rezultaty podobne do tych, jakie ma w wersji z napędem konwencjonalnym.

Andy Palmer, CEO Aston Martin, komentując prototyp Rapide’a E, podkreśla, że: „Odpowiedzialność za środowisko i zrównoważony rozwój to globalne wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Jako inżynier branży motoryzacyjnej jestem dumny z tego, że przemysł samochodowy jest liderem w znajdywaniu długoterminowych rozwiązań i ograniczaniu szkodliwych emisji. Jako dyrektor generalny firmy Aston Martin czerpię szczególną satysfakcję z pracy nad technologią Williams Advanced Engineering. (…) Rapide E pozwoli nam przetestować naszą wiedzę i pomoże zapewnić nam charakter i wysoką wydajność naszych przyszłych modeli EV i wzmocnić wszystkie charakterystyczne cechy wszystkich modeli Aston Martins. Rapide E będzie także kluczowym krokiem na drodze do ponownego uruchomienia Lagonda jako pierwszej na świecie luksusowej marki o zerowej emisji”.

Firma zapowiada, że w czwartym kwartale 2019 roku pierwsze egzemplarze Rapide’a E trafią do klientów.

Dodaj komentarz


Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Mogą Ci się także spodobać

Codzienny raport smogowy – 15.11.

Wczoraj zachęcaliśmy do spacerów, dziś też to robimy, ale tylko w niektórych miastach. Smog nie odpuszcza i po jednym dniu wytchnienia powraca. Apelujemy – nie palcie złej jakości paliwem i dbajcie o stan techniczny swoich samochodów.

Kupa plastiku, czyli co z nas wychodzi

Rocznie 8 milionów ton plastiku trafia do oceanu. Gdy już znajdzie się w wodzie, rozpada się na kawałki. Najmniejsze jego cząstki mają mniej niż 5 milimetrów, a część z nich jest niewidoczna gołym okiem. Niektóre fragmenty pozostają zawieszone na różnych głębokościach, inne trafiają do organizmów morskich – ryb i skorupiaków. Te drobinki plastiku prędzej czy później dostarczy na nasz stół dorsz, łosoś albo pyszne krewetki.