Elektromobilność Rejestracja auta na wodór w Polsce 07 września 2021 Elektromobilność Rejestracja auta na wodór w Polsce 07 września 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W 2019 roku po długotrwałej walce z biurokracją udało się zarejestrować w Polsce pierwsze auto zasilane wodorem. Od 1 stycznia 2020 roku, w następstwie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wprowadzono zielone rejestracje dla pojazdów elektrycznych oraz zasilanych wodorem. Gdzie należy się zgłosić w celu rejestracji takiego pojazdu? Jakie dokumenty należy przygotować i jakie wymogi trzeba spełnić? Reklama Pierwszy pojazd zasilany wodorem w Polsce Pierwsza, legalnie zarejestrowana tablica dla pojazdów zasilanych wodorem pojawiła się na Toyocie Mirai. Był to zabieg firmy Toyota Motor Poland w ramach promocji ekologii i bezemisyjnego transportu. Tablicę udało się zdobyć w 2019 roku, ale dopiero po 8-miesięcznej walce firmy z biurokracją rejestracyjną. W tym czasie nie było jeszcze żadnej stacji wodorowej na terenie naszego kraju. Pojazd trzeba było tankować w Niemczech, tam też odbyła się pierwsza jazda testowa pojazdu na polskich „blachach”. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych Pierwsze zielone tablice dla elektrycznej i wodorowej floty naszego kraju pojawiły się 1 stycznia 2020 roku. Był to efekt założeń ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W zielone tablice mogli się zaopatrzyć nie tylko właściciele nowo zarejestrowanych pojazdów, ale i tych, już poruszających się po polskich drogach. Koszt wymiany tablic wynosił 93 zł. Zielone tablice stały się sporym ułatwieniem podczas weryfikowania przywilejów dla pojazdów bezemisyjnych. Wjeżdżanie do stref czystego transportu, czy jazda po buspasie odbywały się już bez zbędnych kroków dotyczących uprawnień do ich użytkowania. Wcześniej bezemisyjne pojazdy były jedynie weryfikowane poprzez naklejkę na przedniej szybie – EE – dla pojazdów elektrycznych, H – dla pojazdów wodorowych. Teraz z wyjątkiem dodatkowego koloru tablic, pojazdy otrzymują naklejki ze specjalną obwódką, żółtą dla pojazdów wodorowych, czerwoną dla elektrycznych. Jak zarejestrować pojazd zasilany wodorem w naszym kraju? Jak podaje Krakowski Urząd Transportowy, pojazdy zasilane wodorem rejestruje się dokładnie tak samo jak standardowe samochody spalinowe. Obecnie nie są konieczne już żadne dodatkowe uprawnienia, czy dokumenty. Profil pojazdu określany jest za pomocą odpowiedniego numeru rejestracyjnego i koloru tablicy. źródło: se.pl, e.autokult.pl, źródła własne, businessinsider.com.pl, Fot: gloswielkopolski.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.