Elektromobilność Rejestracja auta na wodór w Polsce 07 września 2021 Elektromobilność Rejestracja auta na wodór w Polsce 07 września 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. W 2019 roku po długotrwałej walce z biurokracją udało się zarejestrować w Polsce pierwsze auto zasilane wodorem. Od 1 stycznia 2020 roku, w następstwie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wprowadzono zielone rejestracje dla pojazdów elektrycznych oraz zasilanych wodorem. Gdzie należy się zgłosić w celu rejestracji takiego pojazdu? Jakie dokumenty należy przygotować i jakie wymogi trzeba spełnić? Reklama Pierwszy pojazd zasilany wodorem w Polsce Pierwsza, legalnie zarejestrowana tablica dla pojazdów zasilanych wodorem pojawiła się na Toyocie Mirai. Był to zabieg firmy Toyota Motor Poland w ramach promocji ekologii i bezemisyjnego transportu. Tablicę udało się zdobyć w 2019 roku, ale dopiero po 8-miesięcznej walce firmy z biurokracją rejestracyjną. W tym czasie nie było jeszcze żadnej stacji wodorowej na terenie naszego kraju. Pojazd trzeba było tankować w Niemczech, tam też odbyła się pierwsza jazda testowa pojazdu na polskich „blachach”. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych Pierwsze zielone tablice dla elektrycznej i wodorowej floty naszego kraju pojawiły się 1 stycznia 2020 roku. Był to efekt założeń ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W zielone tablice mogli się zaopatrzyć nie tylko właściciele nowo zarejestrowanych pojazdów, ale i tych, już poruszających się po polskich drogach. Koszt wymiany tablic wynosił 93 zł. Zielone tablice stały się sporym ułatwieniem podczas weryfikowania przywilejów dla pojazdów bezemisyjnych. Wjeżdżanie do stref czystego transportu, czy jazda po buspasie odbywały się już bez zbędnych kroków dotyczących uprawnień do ich użytkowania. Wcześniej bezemisyjne pojazdy były jedynie weryfikowane poprzez naklejkę na przedniej szybie – EE – dla pojazdów elektrycznych, H – dla pojazdów wodorowych. Teraz z wyjątkiem dodatkowego koloru tablic, pojazdy otrzymują naklejki ze specjalną obwódką, żółtą dla pojazdów wodorowych, czerwoną dla elektrycznych. Jak zarejestrować pojazd zasilany wodorem w naszym kraju? Jak podaje Krakowski Urząd Transportowy, pojazdy zasilane wodorem rejestruje się dokładnie tak samo jak standardowe samochody spalinowe. Obecnie nie są konieczne już żadne dodatkowe uprawnienia, czy dokumenty. Profil pojazdu określany jest za pomocą odpowiedniego numeru rejestracyjnego i koloru tablicy. źródło: se.pl, e.autokult.pl, źródła własne, businessinsider.com.pl, Fot: gloswielkopolski.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.