Elektromobilność Rekord samolotu solarnego, leciał 64 dni bez lądowania. Zrobił więcej niż jedno okrążenie Ziemi (48 tys. km) 26 sierpnia 2022 Elektromobilność Rekord samolotu solarnego, leciał 64 dni bez lądowania. Zrobił więcej niż jedno okrążenie Ziemi (48 tys. km) 26 sierpnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Zasilany energią słoneczną Airbus Zephyr 8 zakończył 64-dniowy lot, najdłuższy w historii rejs bezzałogowego statku powietrznego. Armia USA informuje, że pokonał bez lądowania około 50 tys. km, czyli więcej niż wynosi obwód kuli ziemskiej. Jak to możliwe? Reklama Najdłuższy lot samolotu solarnego Airbus Zephyr 8 to bezzałogowy samolot, który dzięki zgromadzonej w akumulatorach pokładowych energii słonecznej leciał nieprzerwanie 64 dni i nocy bez lądowania. Utrzymywał się wysoko w atmosferze, unikając komercyjnego ruchu lotniczego i niekorzystnej pogody. Podczas tego rejsu Zephyr 8 ponad dwukrotnie pobił poprzedni rekord lotu bezzałogowego statku powietrznego, który wynosił 26 dni. Zephyr leciał 1500 godzin i pokonał 48,2 tys. km – o 8 tys. km więcej niż obwód Ziemi (40 075 km). Lot zakończył się nieoczekiwaną katastrofą i zniszczeniem samolotu. Airbus Zephyr pobił wszystkie znane rekordy i pokazał duże możliwości, jakie oferuje zasilanie energią słoneczną. Zasilany tylko słońcem Samolot solarny używany był przez amerykańską armię do celów zwiadowczych, ponieważ utrzymuje się wysoko w powietrzu, poza zasięgiem radarów. 64-dniowy lot pokazał szereg możliwości tej technologii, takich jak m.in. długotrwałe magazynowanie energii, utrzymywanie się w powietrzu bez lądowania przez wiele dni oraz zdolność do skutecznego nawigowania samolotem w trudnych warunkach. Obecnie badane są przyczyny zdarzenia, które doprowadziły do rozbicia się statku powietrznego i zakończenia eksperymentu. Kolejne loty samolotów Airbus Zephyr 8 odbędą się już w 2023 roku. Solarny statek powietrzny wystartował 15 czerwca z bazy wojskowej Yuma Proving Ground w Arizonie. Zephyr 8 utrzymywał się w stratosferze na średniej wysokości ponad 18 km i znad południowej części Stanów Zjednoczonych przeniósł się nad Zatokę Meksykańskę i Amerykę Południową. Zakończył swój lot 15 czerwca około godziny 21 lokalnego czasu. Nikt nie ucierpiał w wyniku katastrofy samolotu. Nasz zespół ciężko pracuje, aby zebrać i przeanalizować dane po nieoczekiwanym zakończeniu tego lotu. Pomimo tego wydarzenia armia i jej partnerzy zebrali bezcenne dane i poszerzyli wiedzę na temat wytrzymałości, wydajności i zdolności utrzymania stacji bezzałogowych statków powietrznych na dużych wysokościach. Ta wiedza pozwoli nam na dalsze rozwijanie technologii dotyczących niezawodnych, zmodernizowanych zdolności stratosferycznych dla naszych żołnierzy – powiedział Michael Monteleone z dowództwa sił powietrznych USA. Ten lot był pierwszym lotem Zephyra 8 poza przestrzenią powietrzną USA. Armia amerykańska może skorzystać z tej technologii na szereg sposobów. Zastosowanie bezzałogowych samolotów solarnych Airbus twierdzi, że samolot może utrzymywać się w powietrzu nawet przez wiele miesięcy bez lądowania. Rozpiętość skrzydeł maszyny to aż 25 metrów przy wadze mniej niż 75 kg. Airbus Zephyr 8, źródło: mediacentre.airbus.com Zephyr ma szeroki zasięg wizualny – od 20 do 30 km, co pozwala na zapewnienie obrazów o wysokiej rozdzielczości i przechwytywania wideo w celu gromadzenia danych wywiadowczych. Samolot ma także potencjał, aby zapewnić komunikację z najbardziej odizolowanymi komunikacyjnie częściami świata. Żadne inne rozwiązanie antenowe nie oferuje ciągłej mobilnej łączności 4G/5G na stałe w dzień i w nocy, dzięki czemu samolot solarny dobrze uzupełnia istniejącą infrastrukturę. Jest brakującym ogniwem między satelitami a naziemnymi stacjami nadawczymi i radarami. Perowskity polskiej firmy osiągają nowy światowy rekord wydajności źródło: army.mil, zdj. główne: mediacentre.airbus.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.