Elektromobilność Rekordowa rejestracja hybryd i elektryków w lipcu 18 sierpnia 2020 Elektromobilność Rekordowa rejestracja hybryd i elektryków w lipcu 18 sierpnia 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Polski rynek elektromotoryzacyjny wraca po lockdownie na dawne tory dynamicznego wzrostu. W lipcu 2020 roku odnotowano większą ilość rejestracji samochodów z napędem alternatywnym niż miesiąc wcześniej. Mowa tu o blisko 6 tysiącach egzemplarzy! Reklama Dane dotyczące rynku pojazdów z napędem alternatywnym przedstawił Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W swoich analizach uwzględnił samochody z napędem hybrydowym (każdego rodzaju) oraz te w pełni elektryczne. Spis treści TogglePolski rynek pojazdów z napędem alternatywnym w liczbach Napęd alternatywny i normy emisyjneCoraz więcej hybryd typu plug-in (pHEV) Coraz więcej elektrycznych samochodów osobowychNiskie wyniki wsparcia dla elektromobilności Polski rynek pojazdów z napędem alternatywnym w liczbach Tylko w lipcu br. zarejestrowano 5 995 egzemplarzy samochodów nisko i zeroemisyjnych. To o 28% więcej niż w czerwcu br. i o 80% więcej niż w lipcu 2019 roku. Od początku roku zarejestrowano w sumie 32 410 samochodów z napędem alternatywnym. W porównaniu z okresem analogicznym 2019 roku, wyniki są lepsze o 52%. Na tle całego polskiego rynku motoryzacyjnego samochody z napędem hybrydowym i elektrycznym odpowiadały za około 1/7 wszystkich rejestracji w lipcu (5 995 na 42 432). Widoczny jest natomiast ogólny spadek nowo rejestrowanych pojazdów – od początku roku Polacy zarejestrowali 222 260 samochodów. W ujęciu rokrocznym wynik ten jest mniejszy o 32,11%. Choć spowolnienie gospodarcze dało się we znaki, ewolucja motoryzacji na bardziej przyjazną środowisku nadal postępuje. Napęd alternatywny i normy emisyjne Trend na pojazdy nisko i zeroemisyjne stymulują unijne przepisy. Od początku roku obowiązują zaktualizowane normy. Nowy pojazd nie może oddawać do atmosfery dwutlenku węgla na poziomie wyższym niż 95 g/km oraz 107 g/km w przypadku samochodów z tzw. premium (typu Volvo). Unia Europejska planuje dalsze zaostrzanie przepisów. Do 2025 roku w przypadku ekologicznych silników emisja ma spaść o 15%. Aktualnie ich udział w polskim rynku nowych pojazdów osobowych wynosi 14,58%. Coraz więcej hybryd typu plug-in (pHEV) Hybrydy, które wymagają zewnętrznego ładowania, nadal stanowią mniejszość nowo kupowanych aut. W ubiegłym miesiącu Polacy zarejestrowali w urzędach tylko 328 hybryd typu plug-in. Jest to jednak więcej o 19% w porównaniu z rezultatami z czerwca i aż o 405% więcej od wyniku z lipca ubiegłego roku. Przez pierwsze siedem miesięcy 2020 roku w sumie zarejestrowano 1631 egzemplarzy samochodów pHEV – o 215% więcej niż w tym samym czasie w 2019. Najpopularniejsze marki pHEV: BMW: 358 szt.,Skoda: 239 szt.,Volvo: 224 szt. Najpopularniejsze modele pHEV: Skoda Superb: 239 szt.,BMW seria 5: 136 szt.,Peugeot 3008: 93 szt. To, co zwiększa popularność hybryd, to ich malejące ceny. Wpływa na nie bezpośrednio podatek akcyzowy, który z początkiem 2020 r. obniżył się z 18,6% i 3,1% do 9,3% i 1,55%. Mniejsza stawka dotyczy samochodów z silnikiem o pojemności do 2 litrów, większa w przypadku 2-3,5 litrów. Warto pamiętać, że ceny hybryd typu plug-in z silnikami spalinowymi do 2 litrów nie są obciążone akcyzą. Zasada ta obowiązuje tylko do 1 stycznia 2021 roku. Coraz więcej elektrycznych samochodów osobowych Jeśli chodzi o samochody zeroemisyjne, czyli elektryczne EV, to od początku tego roku zarejestrowano 1 434 egzemplarzy. Ich liczba wzrosła zatem o 41% w porównaniu do poprzedniego roku. W ubiegłym miesiącu odnotowano 304 zarejestrowane egzemplarze. To o 43% więcej niż w czerwcu i o 305% więcej niż w lipcu 2019 r. Najpopularniejsze marki: Nissan: 245 szt.,Skoda: 220 szt.,Renault: 128 szt. Najpopularniejsze modele: Nissan Leaf: 241 szt.,Skoda Citigo: 220 szt.,Renault ZOE: 128 szt. Niskie wyniki wsparcia dla elektromobilności Instytut SAMAR zauważył, że trzy programy dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych – Zielony samochód, eVAN oraz Koliber nie przyniosły zadowalających efektów. W przypadku pierwszego z wymienionych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęł tylko 262 wnioski. Przypominamy jednak, że budżet zapewnia wsparcie dla zakupu aż 2 tysięcy osobowych samochodów elektrycznych. Artur Lorkowski wiceprezes NFOŚiGW zapowiedział Instytutowi, że jesienią ruszy nowy nabór wniosków do programów. Pierwszy został zamknięty 31 lipca. Możliwe, że w przypadku pozostałych programów dla przedsiębiorców, rząd zaproponuje wsparcie subwencyjne. Warto zauważyć, że decyzję o inwestycji w zakup samochodów elektrycznych częściej podejmują przedsiębiorstwa niż osoby prywatne. Raport SAMAR znajdziecie tutaj. Źródło: samar.pl, motofakty.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.