Elektromobilność Rusza program „Razem dla eko-zmiany”. Polskie samorządy otrzymają stacje ładowania elektryków 07 czerwca 2023 Elektromobilność Rusza program „Razem dla eko-zmiany”. Polskie samorządy otrzymają stacje ładowania elektryków 07 czerwca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? We wtorek 6 czerwca br. wystartował pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów „Razem dla eko-zmiany”. Zakłada pełne finansowanie budowy minimum 16 stacji ładowania elektryków oraz utrzymanie ich przez 2 lata. Reklama Czym jest program „Razem dla eko-zmiany”? Za realizację programu odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska wraz Santander Leasing, a do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). W ramach programu „Razem dla eko-zmiany” sfinansowana zostanie budowa minimum 16 stacji ładowania elektryków oraz utrzymanie ich przez 2 lata. Na ten cel została przeznaczona kwota 1 mln złotych. W programie mogą wystartować wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców na dzień ogłoszenia konkursu nie przekracza 100 tys. – Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że obecnie jedną z głównych obaw kierowców przed użytkowaniem samochodów elektrycznych jest dostępność stacji ładowania. Zwłaszcza poza autostradami i dużymi aglomeracjami. Dlatego jako przedstawiciel branży leasingowej chcemy mieć wpływ na „łatanie” białych plam polskiej sieci elektromobilności, aby te obawy zmniejszać – podkreśla Krzysztof Kowalewski, wiceprezes Zarządu Santander Leasing. – Wierzymy, że pomoże to wpłynąć na zwiększenie liczby samochodów elektrycznych, czyli mniej spalin i mniej hałasu, tak w dużych jak i małych miastach. W miejscowościach, w których na co dzień mieszkamy, uprawiamy sport czy chodzimy na spacery – dodaje. Zmiany w programie „Mój elektryk”. Łączna pula środków wzrasta o 40% Rozwój elektromobilności w Polsce Do 2030 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie milion szt. – wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Z opracowania wynika również, że powiększy się sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce z ok. 5 tys. obecnie do prawie 100 tys. punktów w 2030 roku. – W latach 2019-2022 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wzrosła ok. 2,5-krotnie. Główna koncentracja infrastruktury – 56% – przypada jednak na duże ośrodki miejskie liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym kontekście kluczowe jest większe zdywersyfikowanie lokalizacji ładowarek, tak aby przyspieszyć proces rozwoju floty samochodów elektrycznych w różnych częściach kraju. Dlatego liczymy, że do uruchomionego projektu zgłoszą się samorządy z mniejszych miejscowości – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Jak wskazują analizy PSPA – głównie firmy rejestrują auta elektryczne. W 2022 roku przedsiębiorcy (nie wliczając jednoosobowych działalności gospodarczych) odpowiadali aż za 78% rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych – to więcej o 8% niż w roku 2021. Elektromobilność nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Z pierwszego wydania „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów elektrycznych – prawie 22% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2022 roku stolica odpowiadała również za ponad 21 proc. nowych rejestracji BEV. Według analizy finansowania od Santander Leasing wynika, że lista TOP 5 województw, w których przedsiębiorcy finansują najwięcej pojazdów elektrycznych to mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, małopolskie i pomorskie. Źródło: informacja prasowa Fundacja Santander Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.