Wiadomości OZE Ruszyły testy ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi 08 maja 2017 Wiadomości OZE Ruszyły testy ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi 08 maja 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Toyota jest jednym z niekwestionowanych liderów wprowadzania nowatorskich technologii. Po sukcesach związanych z wprowadzaniem na ulice japońskich miast autobusów FC Bus, rozpoczęto okres testowy ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe. Testy przeprowadzone zostaną w Porcie Los Angeles, w którym pojazd Toyoty będzie wykonywał standardowe zadania transportowe. Reklama Toyota Motor North America zaprezentowała Project Portal – układ napędowy do ciężarówek, zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Latem tego roku rozpocznie się w porcie morskim w Los Angeles program testowy eksperymentalnego pojazdu, w ramach którego Toyota we współpracy z władzami portu sprawdzi praktyczność napędu na ogniwa paliwowe w dużych pojazdach transportowych. Toyota ogłosiła plany przeprowadzenia testów nie emitującej spalin ciężarówki podczas wspólnej konferencji z przedstawicielami władz portu, Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza CARB (California Air Resource Board) oraz Kalifornijskiej Komisji Energii (CEC). Testy zostaną przeprowadzone w ramach projektu Clean Air Action Plan, realizowanego przez Port Los Angeles, którego celem jest znaczące obniżenie emisji szkodliwych substancji, produkowanych przez pojazdy i urządzenia portowe. Testowa ciężarówka ma ponad 670 KM mocy oraz około 1800 Nm momentu obrotowego. Samochód wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Ładowność ciężarówki wynosi 36 290 kg, a jej zasięg z obciążeniem to ponad 320 km na jednym tankowaniu. Toyota uważa, że wodorowe ogniwa paliwowe są optymalnym rozwiązaniem dla motoryzacji przyszłości, ze względu na komfort użytkowania porównywalny z silnikami spalinowymi, przy ogromnych korzyściach pod względem wydajności, ochrony środowiska i dywersyfikacji źródeł energii. Technologię tą można też łatwo umieścić w pojazdach o dowolnych gabarytach i zastosowaniach. Tak jak w przypadku Priusa i Mirai, Toyota robi kolejny skok technologiczny. Wprowadzając bezemisyjną ciężarówkę na ogniwa paliwowe do portu Los Angeles, Toyota przeciera szlaki, którymi mam nadzieję wszyscy podążymy – powiedziała Mary D. Nichols, prezes Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza. – Rada będzie z zainteresowaniem obserwowała postępy programu testowego. Naszym celem jest jak najkorzystniejszy pakiet regulacji i ulg podatkowych, które wesprą rynek czystych, wydajnych ciężarówek, spełniających oczekiwania branży portowej – dodała. Ciężarówki są źródłem znaczącej części emisji spalin produkowanych przez Port Los Angeles. Project Portal to kolejny krok Toyoty w stronę wdrażania technologii ogniw paliwowych do kolejnych zastosowań służących różnym gałęziom przemysłu. Testowa ciężarówka to w pełni funkcjonalny pojazd o mocy i momencie obrotowym wystarczających do przewożenia ciężkich ładunków. Toyota uważa, że technologia wodorowych ogniw paliwowych ma ogromny potencjał jako napęd przyszłości – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America. – Toyota, która stworzyła jeden z pierwszych masowo produkowanych samochodów na ogniwa paliwowe i wprowadziła do użytku w Japonii miejskie autobusy napędzane wodorem, jest liderem tej technologii – dodał. Project Portal to jedno z wielu działań Toyoty mających na celu popularyzację wodoru w motoryzacji. Należy do nich rozbudowa kalifornijskiej sieci stacji tankowania wodoru, której służy m.in. niedawno ogłoszone partnerstwo z Shellem. Toyota współpracuje z sektorem prywatnym i publicznym w celu stworzenia wystarczająco gęstej sieci stacji tankowania wodoru w wielu miejscach na świecie, m.in. w Europie i w Japonii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.