RWE stawia na e-mobilność

E-mobility to oprócz samych aut elektrycznych także infrastruktura niezbędna do ich ładowania, kompleksowy serwis oraz obsługa. Rozwojowi tej dziedziny będą sprzyjały regulacje unijne, zachęty i ulgi finansowe oraz zakazy wjazdu aut spalinowych do części lub całych miast. Nawet polskie aglomeracje powoli wprowadzają udogodnienia dla właścicieli samochodów hybrydowych i elektrycznych. Również RWE wiąże duże nadzieje z rynkiem pojazdów elektrycznych i stawia na e-mobilność. Koncern już testuje nowe rozwiązania.

RWE intensywnie działa w sektorze e-mobility. Ostatnio koncern testuje nowe rozwiązania, które pozwolą na optymalizację ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem zielonej energii oraz umożliwią harmonijną integrację technologii e-mobility z siecią elektroenergetyczną. Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie firma zaprezentowała nowe rozwiązania w zakresie zarządzania energią elektryczną zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Chodzi m.in. o RWE eBox, czyli kompaktową i łatwą w montażu stację ładowania pojazdów elektrycznych zaprojektowaną dla klientów indywidualnych. Dodatkowym elementem systemu jest moduł sterujący easyOptimize, który komunikuje się z inteligentną stacją ładowania eBox i gwarantuje, że podczas ładowania w pierwszej kolejności wykorzystywana jest dostępna energia słoneczna. Użytkownik może także określić dokładny moment zakończenia ładowania.

Ponadto, kiedy dom wyposażony jest w system magazynowania energii, możliwe jest ładowanie samochodu energią słoneczną również w nocy. W ramach projektu pilotażowego Smart-E w Mülheim dziesięć gospodarstw domowych testuje w praktyce tę strategię zarządzania energią. Projekt, realizowany przez firmę RWE, finansuje Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych.

Z myślą o zarządzaniu ładowaniem flot samochodowych RWE wprowadziła inteligentny system zarządzania energią, który rozwiązuje problem obciążenia szczytowego sieci elektroenergetycznej. Rozwiązanie wykorzystywane m.in. przez firmę Daimler pozwala operatorom flotowym zaprogramować kto, gdzie, kiedy i jakim napięciem będzie mógł naładować samochód. W zależności od sytuacji zaadaptowana może zostać odpowiednia strategia ładowania. Pod uwagę brane są: prognoza pogody, obciążenie sieci oraz wyznaczone limity ładowania.

RWE prowadzi również projekt badawczy dotyczący wykorzystania energii odnawialnej do zasilania samochodów elektrycznych w Kalifornii w USA, których za pięć lat ma być nawet 1 mln. RWE wspólnie z Daimlerem i Uniwersytetem Kalifornijskim rozpoczęła pilotażowy projekt w celu wykorzystania energii wiatrowej i słonecznej wytwarzanej przez instalacje zamontowane w kampusie uczelni do ładowania pojazdów elektrycznych. Zamontowano 26 punktów ładownia typu AC oraz trzy innowacyjne punkty typu DC, które po 20 minutach ładowania zapewniają zasięg 100-130 km. Inteligentnemu zharmonizowaniu działania stacji ładowania z siecią elektroenergetyczną służy testowany przez RWE nowy sposób transmisji danych zgodny z normą ISO/IEC 15118.

Dzięki nowemu standardowi stacje automatycznie sprawdzają dostępność energii elektrycznej i wykorzystują ją do ładowania pojazdów. Jeśli energia potrzebna jest w innym miejscu, ładowanie zostaje przerwane. Ładowanie jest niezwykle proste — po podłączeniu samochodu rozpoczyna się automatycznie. Stacja samodzielnie identyfikuje pojazd i nalicza opłatę.