Elektromobilność Samochody elektryczne w Polsce stają się coraz bardziej popularne 01 stycznia 2023 Elektromobilność Samochody elektryczne w Polsce stają się coraz bardziej popularne 01 stycznia 2023 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. W trakcie sześciu lat liczba Polaków zainteresowanych zakupem samochodu z napędem elektrycznym wzrosła z 12% do 42,4%. Nowe badanie pokazuje zmianę nastawienia mieszkańców naszego kraju do użytkowania aut elektrycznych. Reklama Spis treści Popularność samochodów elektrycznych w PolsceWiedza o autach elektrycznych w PolsceKto kupi auto elektryczne?Inflacja wpływa na cenyNowe trendy w elektromobilności Popularność samochodów elektrycznych w Polsce W grudniu 2022 roku ukazała się kolejna edycja Barometru Nowej Mobilności PSPA. To jedyne, cykliczne badanie opinii społecznej w temacie ekologicznego transportu. Barometr powstaje na podstawie odpowiedzi uzyskanych od reprezentatywnej grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie rzuca nowe światło na stosunek Polaków do elektromobilności. Respondenci zostali podzieleni na 4 grupy pokoleniowe: Pokolenie Z (roczniki 1996 – 2004) – osoby wieku między 18 a 26 lat,Milenialsi (roczniki 1980 – 1995) – osoby w wieku między 27 a 42 lat,Pokolenie X (roczniki 1965 – 1979) – osoby w wieku między 43 a 57 lat,Baby Boomers (roczniki 1947 – 1964) – osoby w wieku między 58 a 75 lat. Napęd elektryczny był najczęściej wskazywany przez Milenialsów (48,6%). Podobną popularnością cieszy się wśród Pokolenia Z (46%). Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie elektromobilnością wykazują przedstawiciele Pokolenia X (41,2%) oraz Baby Boomers (41,2%). Popularność aut elektrycznych pokrywa się z wiedzą danych grup społecznych – im badani wiedzą więcej o transporcie elektrycznym, tym częściej go wybierają. Wiedza o autach elektrycznych w Polsce Badanie wykazało, że Polacy mają coraz większą wiedzę na temat elektromobilności. Jedynie 39,8% ankietowanych wskazało, że praktycznie nic nie wie na temat sektora e-mobilności. To wynik aż o 44,2% niższy względem 2019 roku, kiedy niewiedzę deklarowało aż 84% respondentów. Nieznajomość zagadnień związanych z elektromobilnością jest najbardziej powszechna wśród Baby Boomersów. Aż 53,2% z nich zadeklarowało, że ich wiedza dotycząca e-mobility jest zła. 43,3% respondentów z Pokolenia X również źle ocenia swoją wiedzę w tym zakresie, podczas gdy u Milenialsów wynik ten to 28,8%.Jak te dane przekładają się na preferencje zakupowe? Kto kupi auto elektryczne? W 2022 roku po raz kolejny zanotowano wzrost zainteresowania pojazdami z napędem elektrycznym wśród Polaków. Jeszcze w 2017 roku tylko 12% respondentów deklarowało, że kolejnym rodzajem napędu, którym wybiorą w samochodzie będzie napęd elektryczny. W 2020 roku odsetek ten wzrósł do 29,4%, a obecnie taką gotowość wyraża już 42,4% badanych. Oznacza to wzrost o 30% w przeciągu sześciu lat. W przypadku wariantów w pełni elektrycznych (BEV) odnotowano przyrost z 7,2% w 2020 roku do 15% w 2022 roku. – Głównymi czynnikami zachęcającymi ankietowanych do wyboru BEV są niższe koszty eksploatacji (51,3%), świadomość ekologiczną (47,8%) jak też możliwość uzyskania dopłaty do zakupu pojazdu (39%) – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. Co powstrzymuje badanych przed zakupem auta elektrycznego? Głównym powodem okazuje się być spadek wartości pieniądza. Inflacja wpływa na ceny Polacy wybierając pojazd kierują się przede wszystkim pragmatyzmem. Jeszcze w 2017 roku za główny czynnik zniechęcający do zakupu samochodu elektrycznego 72,3% respondentów wskazywała zbyt wysoką cenę. Po sześciu latach odsetek ten zmniejszył się do 33,3%. W obecnych czasach obawę potencjalnych klientów wzbudza inflacja. Jednym najczęściej wymienianych powodów wyboru pojazdu innego niż elektryczny jest obawa o wzrost ceny energii, co w efekcie może przełożyć się na brak zakładanych oszczędności eksploatacyjnych (wskazało tak 19,2% Milenialsów). Zobacz też: Ceny prądu rosną. Czy korzystanie z elektryka przestanie się opłacać? Obserwując kategorię samochodów elektrycznych w OTOMOTO widzimy, że także w podaży tendencja jest wyraźnie wzrostowa – na platformie w 2022 roku pojawiło się o 50% więcej ofert sprzedaży samochodów zeroemisyjnych niż rok temu. Problemem pozostaje ich cena. – Nie dziwią jednak wyniki „Barometru”, które mówią, że 1/3 Polaków wciąż obawia się ceny samochodu – poszukując w tym roku elektryka w OTOMOTO najczęściej można było trafić na oferty pojazdów droższych niż za 200 tysięcy złotych – ogłoszeń w tym segmencie pojawiło się o 130% więcej niż w poprzednim roku – mówi Agnieszka Czajka, General Manager Otomoto. Tegoroczny Barometr Nowej Mobilności pokazuje także nowe trendy w zachowaniu użytkowników samochodów elektrycznych. Używane elektryki stają się coraz popularniejsze, zmieniają się także sposoby płacenia za ładowania auta. Nowe trendy w elektromobilności W 6. Edycji „Barometru Nowej Mobilności” ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące używanych samochodów elektrycznych. Na pytanie o możliwość nabycia EV z rynku wtórnego, pozytywnie odpowiedziało 48,8% respondentów. Z kolei dostępność używanych e-pojazdów dobrze ocenia 13,8% respondentów. 56,4% nie ma w tej kwestii zdania. – Wśród największych obaw przed zakupem używanego samochodu elektrycznego, ankietowani zwracali uwagę na niepewność w kwestii stanu technicznego akumulatora (18,7%), niewielkiego zasięgu modeli dostępnych w zakładanym budżecie (16,4%), znacząco wyższej ceny w stosunku do odpowiedników spalinowych (15,5%), ograniczonej funkcjonalności (14,4%), czy obawy o dużą utratę wartości (11,9%) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA. Wraz z rozwojem polskiego rynku elektromobilności zaobserwować można także trend polegający na zmianie preferencji sposobów uiszczania opłaty za ładowanie w zależności od grupy pokoleniowej. Baby Boomers nadal preferują transakcje za pośrednictwem karty płatniczej. Za tym sposobem rozliczania opowiedziało się 63,4% respondentów. Podobne zdanie mieli przedstawiciele Pokolenia X (71,3%) oraz Milenialsi (48,9%). Zupełnie inne podejście ma Pokolenie Z, które preferuje płatności przy wykorzystaniu aplikacji z podpiętą kartą (69,1%). Co w kwestii elektromobilności w Polsce zostaje do poprawy? Przede wszystkim infrastruktura ładowania, które rozwój jest kolejnym ważnym trendem. – Wsłuchując się w głosy kierowców, zauważamy, że jedną z głównych elektromobilnych potrzeb jest rozbudowa infrastruktury. Tegoroczna edycja „Barometru Nowej Mobilności” wykazała, że w przypadku braku możliwości ładowania pojazdu elektrycznego w domu, odległość do ładowarki nie powinna być większa niż 2 kilometry. Tak twierdzi 40,9% ankietowanych. 20,3% zaakceptowałaby dystans do 3 kilometrów – wskazuje Łukasz Lewandowski z EV Klubu Polska. Na zbyt wolną rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania wskazało 23,3% ankietowanych z Pokolenia X. Mimo tego, liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania dynamicznie rośnie. Lawinowo rośnie liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania w Polsce źródło: Barometr Nowej Mobilności PSPA, zdj. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.