Wiadomości OZE Shell: transport wodorowy kluczem do transformacji mobilności 10 kwietnia 2018 Wiadomości OZE Shell: transport wodorowy kluczem do transformacji mobilności 10 kwietnia 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Ludzki mocz – czy może być stosowany jako nawóz dla wzrostu upraw? Jak się okazuje, ludzki mocz może mieć nietypowe zastosowanie. Jego skład to bomba odżywcza dla roślin, wspomagająca wzrost upraw. Co więcej, pozyskiwanie moczu jest darmowe i ekologiczne, w przeciwieństwie do nawozów syntetycznych. Wiadomości OZE Co Polacy rozumieją pod pojęciem bycia “eko”? Według badań, świadomość ekologiczna Polaków rośnie. Coraz więcej osób zwraca uwagę na działania takie jak recykling, oszczędzanie prądu czy zrównoważone podróże. Rośnie również wiedza na temat wpływu technologii na naszą planetę oraz tego, jak ograniczyć jej negatywne oddziaływanie. Jak uważa Shell, gigant przemysłu naftowego, samochody i samoloty zasilane wodorem przyczynią się do ograniczenia poziomu emisji dwutlenku węgla. Na firmę naciskają udziałowcy-aktywiści ruchów ekologicznych, którzy domagają się, by spółka podjęła silniejsze działania przeciwdziałające zmianom klimatycznym i mające ustrzec nas przed wzrostem średniej temperatury o więcej niż dwa stopnie Celsjusza, jak zakłada Porozumienie Paryskie. Rozwój samochodów wodorowych w ostatnim czasie zredukował swoje tempo, częściowo na skutek szybkiego postępu w zakresie bateryjnie zasilanych aut elektrycznych. Mimo to Shell wierzy, że około 10% światowego zużycia energii zaspokajanych będzie przez systemy wodorowe. Reklama Firma przewiduje, że wraz z wycofywaniem się gospodarki z wykorzystania paliw kopalnych, instalacje naftowe zostaną dostosowane do przechowywania i transportu wodoru. Firma nie posiada obecnie żadnej dużej instalacji produkcji wodoru, ale jest głównym graczem na rynku gazu ziemnego, z którego można go uzyskiwać. Shell niedawno uruchomił swoją pierwszą stację tankowania wodoru w Wielkiej Brytanii, a niebawem otworzy też drugą w Buckingamshire. Według scenariusza Shella już około 2040 roku w powietrzu mogą pojawić się pierwsze komercyjne samoloty na wodór, a w 2070 roku większość ciężarówek zasilana będzie elektrycznie (z baterii) lub z wodoru. Podobne przewidywania ma Tesla. Z kolei zapotrzebowanie na ropę naftową po 2020 roku będzie ustawicznie spadać, a po 2040 roku zupełnie się załamie, wyparte przez technologie odnawialne. Jednocześnie do 2040 roku wiele systemów energetycznych będzie już korzystać jedynie z OZE – systemów PV, wiatrowych i hydroelektrowni. Największy wpływ na to będzie miało wprowadzenie coraz większych „podatków węglowych” do 2030 roku w wielu najbogatszych krajach, np. Chinach. Jak wskazują analitycy, ten scenariusz, umożliwi osiągnięcie założeń Porozumienia Paryskiego – ograniczenie wzrostu średniej temperatury do dwóch stopni Celsjusza, ale nie jest w pełni optymistyczny. Średnia temperatura i tak wzrośnie o około 1,7-1,8°C. Dalsze starania mają utrzymać ten wzrost poniżej 1,5°C. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.