Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem: loty prywatnymi odrzutowcami to nawet 4% globalnych emisji 

Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem: loty prywatnymi odrzutowcami to nawet 4% globalnych emisji 

Loty prywatnymi odrzutowcami, podróże jachtami, wycieczki w kosmos – na takie atrakcje może sobie pozwolić jedynie ułamek ludzi. W efekcie ten sam procent emituje 70 razy więcej gazów cieplarnianych per capita niż połowa ludzkości. 

Reklama

Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem

1% najbogatszych ludzi, czyli około 60 mln osób, które zarabiają powyżej 109 000 dolarów rocznie, emituje 70 razy więcej dwutlenku węgla niż najbiedniejsze 50% ludności. 

A to wszystko dlatego, że bogaci mogą sobie pozwolić na więcej. Według analityków World Inequality Lab każdy z pasażerów lotu Jeffa Bezosa w kosmos, który trwał zaledwie 11 minut, wyemitował tyle dwutlenku węgla, ile wynosi ślad węglowy człowieka plasującego się wśród najbiedniejszego miliarda ludzi na ziemi w ciągu całego życia. W ciągu czterech godzin, prywatne samoloty generują tyle samo CO2, co przeciętny mieszkaniec UE przez cały rok. W efekcie tylko 1% ludzi odpowiada za 50% emisji pochodzących z lotnictwa. 

Konto na Twitterze monitoruje prywatne loty celebrytów 

Celebrity Jets to konto na Twitterze, które ostatnio cieszy się coraz większą liczbą obserwujących. Profil udostępnia informację na temat lotów prywatnymi odrzutowcami, uwzględniając długość trasy, zużytego paliwa, a także emisje gazów cieplarnianych w trakcie podróży. 

Przykładowo: lot Taylor Swift, który trwał zaledwie 51 minut zużył 5,607 kg paliwa odrzutowego o wartości ponad 12 tys. dolarów, w trakcie którego do atmosfery trafiło aż 19 ton CO2e. 

https://twitter.com/CelebJets/status/1552734704691986434?s=20&t=_RKL9lE-ipD–SjXraIJHQ

A to wcale nie rekord. Niedawno z falą krytyki spotkała się celebrytka Kylie Jenner, której podróż prywatnym odrzutowcem trwała tylko 17 minut. Ta sama trasa mogła być pokonana samochodem w niecałe 40 minut, emitując zaledwie ułamek z tego, co trafiło do atmosfery. A Kylie Jenner pozwala sobie czasem na loty odrzutowcem, które mogą trwać krócej niż odpalenie silnika:

https://twitter.com/CelebJets/status/1547043159422664704?s=20&t=gU0uemwhxtvvi_OUl-i1Fg

Według badań z 2016 roku, prywatne odrzutowce są odpowiedzialne za około 4% wszystkich emisji lotniczych. 

Te krótkie loty emitują względnie mało, ale na osobę są oszałamiające. Emisje lotnicze rosną wykładniczo z roku na rok, a zanieczyszczenie prywatnymi odrzutowcami zwiększa się bardziej niż lotnictwo komercyjnepowiedział Nikita Pavlenko, kierownik zespołu paliwowego w Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu. 

Oni emitują najwięcej 

Wyniki badań przeprowadzone przez agencję marketingową Yard nie pozostawiają wątpliwości – emisje celebrytów są problemem. Średni roczny ślad węglowy prywatnych lotów przeciętnego celebryty wynosi 3256,36 ton CO2. Kto emituje najwięcej?

SUfADY1TTwGrSvoRmuRsMWQogl4 OaF6CF6Z03Jp9gWwYCtMnucnHh2UCttSnNgYzTNRgnBkpSz dmrUyQrfYgcp00K1upXolaDf5SFe92eOXAGfddGyUVatxyoGsJPD1qIFUmrSjMS8TV2Z QcqHHo
Loty prywatnymi odrzutowcami – ilość emisji CO2

Redukcja emisji musi być sprawiedliwa 

Łagodzenie zmian klimatu wymaga rozwiązania problemu nierówności w zakresie emisji, ponieważ najbogatsi mają znacznie więcej CO2 do zredukowania. Na czym polega równość w zakresie emisji?

Badania World Inequality Lab wykazały, że do osiągnięcia neutralności klimatycznej w USA, najbogatszy 1% społeczeństwa musi zmniejszyć swój ślad węglowy o 87%, w trakcie gdy najbiedniejsze 50% kraju mogłoby pozwolić sobie na zwiększenie swoich emisji o 3%. 

Duże nierówności w emisjach sugerują, że polityka klimatyczna powinna być bardziej ukierunkowana na bogatą część zanieczyszczających. Jak dotąd, polityki klimatyczne, takie jak podatki węglowe często w nieproporcjonalny sposób wpływały na grupy o niskich i średnich dochodach, pozostawiając niezmienione nawyki konsumpcyjne najbogatszych grupczytamy w raporcie World Inequality Lab

Źródła: bloomberg.com, World Inequality Lab, transportenvironment.org, theguardian.co, thetab.uk 

Fot. główna: Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.