Ochrona środowiska Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem: loty prywatnymi odrzutowcami to nawet 4% globalnych emisji 31 lipca 2022 Ochrona środowiska Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem: loty prywatnymi odrzutowcami to nawet 4% globalnych emisji 31 lipca 2022 Przeczytaj także Ochrona środowiska Nowe gatunki wchodzą na listę inwazyjnych gatunków obcych UE Od 2 sierpnia 2024 kolejne gatunki znajdą się na liście inwazyjnych gatunków obcych Unii Europejskiej. Co to oznacza? Ochrona środowiska Tusk kontra cała reszta. Kontrowersje wokół europejskiego prawa odbudowy przyrody Już w poniedziałek 25 marca Parlament Europejski będzie głosował nad wprowadzeniem Prawa Odbudowy Przyrody (ang. Nature Restoration Law, NRL). Rozporządzenie to może otworzyć drogę do odnowy cennych przyrodniczo obszarów Europy. Blokadę tych przepisów zapowiada jednak… Donald Tusk. Przewodniczący PO staje tym samym w opozycji nie tylko do środowisk eko-aktywistów, ale też własnych koalicjantów czy ministry w swoim rządzie. Loty prywatnymi odrzutowcami, podróże jachtami, wycieczki w kosmos – na takie atrakcje może sobie pozwolić jedynie ułamek ludzi. W efekcie ten sam procent emituje 70 razy więcej gazów cieplarnianych per capita niż połowa ludzkości. Reklama Spis treści Ślad węglowy rośnie wraz z portfelemKonto na Twitterze monitoruje prywatne loty celebrytów Oni emitują najwięcej Redukcja emisji musi być sprawiedliwa Ślad węglowy rośnie wraz z portfelem 1% najbogatszych ludzi, czyli około 60 mln osób, które zarabiają powyżej 109 000 dolarów rocznie, emituje 70 razy więcej dwutlenku węgla niż najbiedniejsze 50% ludności. A to wszystko dlatego, że bogaci mogą sobie pozwolić na więcej. Według analityków World Inequality Lab każdy z pasażerów lotu Jeffa Bezosa w kosmos, który trwał zaledwie 11 minut, wyemitował tyle dwutlenku węgla, ile wynosi ślad węglowy człowieka plasującego się wśród najbiedniejszego miliarda ludzi na ziemi w ciągu całego życia. W ciągu czterech godzin, prywatne samoloty generują tyle samo CO2, co przeciętny mieszkaniec UE przez cały rok. W efekcie tylko 1% ludzi odpowiada za 50% emisji pochodzących z lotnictwa. Konto na Twitterze monitoruje prywatne loty celebrytów Celebrity Jets to konto na Twitterze, które ostatnio cieszy się coraz większą liczbą obserwujących. Profil udostępnia informację na temat lotów prywatnymi odrzutowcami, uwzględniając długość trasy, zużytego paliwa, a także emisje gazów cieplarnianych w trakcie podróży. Przykładowo: lot Taylor Swift, który trwał zaledwie 51 minut zużył 5,607 kg paliwa odrzutowego o wartości ponad 12 tys. dolarów, w trakcie którego do atmosfery trafiło aż 19 ton CO2e. Taylor Swift's Falcon 7X Landed in Burbank, California, US. Apx. flt. time 4 Hours : 51 Mins. pic.twitter.com/AmcVpSwOVq— Celebrity Jets (@CelebJets) July 28, 2022 A to wcale nie rekord. Niedawno z falą krytyki spotkała się celebrytka Kylie Jenner, której podróż prywatnym odrzutowcem trwała tylko 17 minut. Ta sama trasa mogła być pokonana samochodem w niecałe 40 minut, emitując zaledwie ułamek z tego, co trafiło do atmosfery. A Kylie Jenner pozwala sobie czasem na loty odrzutowcem, które mogą trwać krócej niż odpalenie silnika: Kylie Jenner's Jet Took off from Camarillo, California, US. Going to Van Nuys, California, US (VNY, Van Nuys Airport) arriving in ~3m. pic.twitter.com/Jo0ZAfaJ69— Celebrity Jets (@CelebJets) July 13, 2022 Według badań z 2016 roku, prywatne odrzutowce są odpowiedzialne za około 4% wszystkich emisji lotniczych. Te krótkie loty emitują względnie mało, ale na osobę są oszałamiające. Emisje lotnicze rosną wykładniczo z roku na rok, a zanieczyszczenie prywatnymi odrzutowcami zwiększa się bardziej niż lotnictwo komercyjne – powiedział Nikita Pavlenko, kierownik zespołu paliwowego w Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu. Oni emitują najwięcej Wyniki badań przeprowadzone przez agencję marketingową Yard nie pozostawiają wątpliwości – emisje celebrytów są problemem. Średni roczny ślad węglowy prywatnych lotów przeciętnego celebryty wynosi 3256,36 ton CO2. Kto emituje najwięcej? Loty prywatnymi odrzutowcami – ilość emisji CO2 Redukcja emisji musi być sprawiedliwa Łagodzenie zmian klimatu wymaga rozwiązania problemu nierówności w zakresie emisji, ponieważ najbogatsi mają znacznie więcej CO2 do zredukowania. Na czym polega równość w zakresie emisji? Badania World Inequality Lab wykazały, że do osiągnięcia neutralności klimatycznej w USA, najbogatszy 1% społeczeństwa musi zmniejszyć swój ślad węglowy o 87%, w trakcie gdy najbiedniejsze 50% kraju mogłoby pozwolić sobie na zwiększenie swoich emisji o 3%. Duże nierówności w emisjach sugerują, że polityka klimatyczna powinna być bardziej ukierunkowana na bogatą część zanieczyszczających. Jak dotąd, polityki klimatyczne, takie jak podatki węglowe często w nieproporcjonalny sposób wpływały na grupy o niskich i średnich dochodach, pozostawiając niezmienione nawyki konsumpcyjne najbogatszych grup – czytamy w raporcie World Inequality Lab. Źródła: bloomberg.com, World Inequality Lab, transportenvironment.org, theguardian.co, thetab.uk Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.