Świat SoelCat 12 – Tesla wśród jachtów 03 lipca 2017 Świat SoelCat 12 – Tesla wśród jachtów 03 lipca 2017 Przeczytaj także Zrównoważony rozwój Drewniane miasto dla miliona ludzi. Czy brytyjski Forest City to nowy kierunek zielonego budownictwa? W Europie rodzi się projekt, który może zrewolucjonizować myślenie o zielonym budownictwie: nowe miasto dla miliona ludzi, oparte w dużej części na drewnie, transporcie publicznym i odbudowie przyrody. Bez futurystycznych eksperymentów i bez projektowania z myślą wyłącznie o najzamożniejszych, za to z ambicją stworzenia przystępnych cenowo mieszkań w ramach niskoemisyjnej, nowoczesnej urbanistyki. Forest City 1 staje się jednym z najciekawszych eksperymentów klimatycznych na kontynencie. Fotowoltaika Gdańska bazylika i nielegalna fotowoltaika. Co mówi prawo o OZE na zabytkach Gdańska parafia otrzymała nakaz usunięcia paneli fotowoltaicznych z dachu Bazyliki św. Brygidy, które w 2023 roku zostały zainstalowane bez wymaganych pozwoleń. W Polsce istnieje możliwość umieszczenia OZE na zabytkowych budynkach – wymaga to jednak kontroli wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przeszkodą w połączeniu ochrony dziedzictwa historycznego i zielonej energii nie jest zatem prawo, a brak jego przestrzegania. Przyszłość jachtów jest elektryczna i cicha. Takie motto przyświecał holenderskiej firmie Soel Yachts podczas projektowania łodzi. Ich najnowszy jacht – SoelCat 12 – to w pełni elektryczna łódź zasilana energią odnawialną. Reklama Zaprojektowany w zeszłym roku jacht został właśnie zwodowany w Nowej Zelandii. Łódź ta jest bardzo ekologiczna – nie tylko nie emituje dwutlenku węgla, dzięki zastosowaniu systemów elektrycznych do napędzania pojazdu, ale jest także bardzo cicha, zmniejszając zanieczyszczenie hałasem przystani czy wód. SoelCat 12 zbudowany został w Nowej Zelandii. Pojazd napędzany jest promieniami słonecznymi, dzięki wbudowanym ogniwom fotowoltaicznym. Firma określa jacht „Teslą na wodzie”, zwracając uwagę na fakt, jakie zmiany w samochodach wprowadziła firma Elona Muska, popularyzująca pojazdy elektryczne. Soelt Yacht chciałby spopularyzować analogiczne technologie na wodzie. Jak mówią przedstawiciele firmy, nie chodzi tylko o to, aby doczepić do łódki silnik elektryczny. Cały jacht zaprojektowany jest wokół napędu elektrycznego. Kadłub łodzi stawia bardzo małe opory podczas płynięcia. Silnik elektryczny jest w stanie rozpędzić łódź do prędkości ośmiu węzłów i utrzymać ją przez około sześć godzin dzięki wbudowanym akumulatorom i ogniwom PV. Jeśli zmniejszymy prędkość do sześciu węzłów łódź może płynąć przez 24 godziny – nawet w nocy, dzięki energii zgromadzonej w akumulatorom. Systemy łodzi monitorowane mogą być z pomocą aplikacji, którą można zainstalować na tablecie lub smartfonie. Współzałożyciel Soel Yachts, Joep Koster powiedział, że SoelCat 12 – zmniejsza zanieczyszczenie hałasem i emisje CO2 w portach, lagunach i oceanach. Elektryczny solarny jacht cicho ślizga się przez fale, minimalizując wpływ zanieczyszczenia hałasem na życie morskie. W momencie gdy łódź nie płynie energia z ogniw fotowoltaicznych także może by wykorzystana. Jak mówią producenci system PV jest w stanie zasilić aż pięć domów w dowolnej lokalizacji, gdzie znajdzie się łódź. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.