Świat Solaris dostarczył pierwsze autobusy elektryczne do Rumunii 28 czerwca 2018 Świat Solaris dostarczył pierwsze autobusy elektryczne do Rumunii 28 czerwca 2018 Przeczytaj także Ekologia Gdzie pływa najwięcej śmieci? Oto najbardziej zanieczyszczone wody świata Eksperci z Międzynarodowego Instytutu Stosowanej Analizy Systemów (IIASA) postanowili sprawdzić, które lądowe zbiorniki i cieki wodne są najbardziej zanieczyszczone odpadami pochodzenia ludzkiego. Wyniki badania nie tylko wskazały obszary z największym poziomem śmieci w wodzie, ale także ujawniły problemy w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. OZE Przymusowe wyłączenia instalacji OZE – jak szkodzą transformacji energetycznej? [RAPORT] Dramatyczne nasilanie zjawiska wyłączeń instalacji fotowoltaicznych może stanowić zagrożenie zarówno dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jak i stabilności inwestycji w OZE. Jak zauważa w swoim najnowszym raporcie Polskie Stowarzyszenie Fotowoltaiki, zjawisko to dotyczy nie tylko nowych, ale również działających już inwestycji. Firma Solaris Bus & Coach zrealizowała dostawę 11 autobusów elektrycznych do rumuńskiego miasta Kluż-Napoka. Dostarczone Solarisy Urbino 12 electric stanowią pierwszą część zamówienia, które w ramach tzw. opcji może zostać rozszerzone do aż łącznie 41 sztuk w okresie najbliższych 3 lat. Już teraz władze miasta, zamówiły u polskiego producenta kolejne 12 sztuk tego samego modelu, które dotrą do Rumunii do końca 2018 roku. Reklama 11 autobusów elektrycznych Urbino 12 electric dostarczonych przez Solarisa do Kluż-Napoki to pierwsze bezemisyjne pojazdy bateryjne w Rumunii. Nic zatem dziwnego, że w uroczystości przekazania pojazdów udział wzięli burmistrz miasta Emil Boca oraz ambasador Polski w Rumunii Arkadiusz Michoński. W spotkaniu uczestniczył także ambasador Szwajcarii w Rumuni – elektrobusy zostały bowiem zakupione w ramach Programu Współpracy Szwajcarsko-Rumuńskiej. Producent z Bolechowa zaproponował przewoźnikowi CTP Transport Company, który zostanie operatorem elektrobusów pojazdy zbliżone parametrami do modelu, który zwyciężył w prestiżowym konkursie Bus of the Year 2017. Dwunastometrowe Urbino electric wyposażone są w napęd polskiej produkcji. W modelu dla rumuńskiego przewoźnika zamontowany został silnik centralny o mocy 160 kW i baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. Wprowadzenie do floty autobusów elektrycznych oznaczało dla miasta także inwestycję w infrastrukturę ładowania, która obejmie budowę 11 stacji wolnego ładowania i dwie stacje szybkiego ładowania za pomocą pantografów zamontowanych na dachach pojazdów. W autobusach dla Kluż-Napoka zamontowana jest m.in. klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, a także pełny zestaw monitoringu na zewnątrz i w środku pojazdu. Ponadto w elektrycznych Urbino będzie możliwość korzystania z darmowego dostępu do WiFi. Pojazdy pomieszczą maksymalnie 78 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. 10 spośród nich dostępnych będzie z niskiej podłogi ułatwiając zajęcie miejsca przez osoby z ograniczoną mobilnością. Zamówienie realizowane przez Solarisa jest pierwszym w Rumunii kontraktem na autobusy elektryczne. Historia współpracy podpoznańskiego producenta z krajem położonym nad Morzem Czarnym jest jednak znacznie dłuższa. Pierwszy wyprodukowany dla rumuńskiego przewoźnika pojazd (dwunastometrowe Trollino) wyjechał z Bolechowa ponad 15 lat temu, a łączna liczba autobusów marki Solaris dostarczonych do tego kraju przekroczyła już 200 sztuk. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.