Świat Solaris dostarczył pierwsze autobusy elektryczne do Rumunii 28 czerwca 2018 Świat Solaris dostarczył pierwsze autobusy elektryczne do Rumunii 28 czerwca 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Firma Solaris Bus & Coach zrealizowała dostawę 11 autobusów elektrycznych do rumuńskiego miasta Kluż-Napoka. Dostarczone Solarisy Urbino 12 electric stanowią pierwszą część zamówienia, które w ramach tzw. opcji może zostać rozszerzone do aż łącznie 41 sztuk w okresie najbliższych 3 lat. Już teraz władze miasta, zamówiły u polskiego producenta kolejne 12 sztuk tego samego modelu, które dotrą do Rumunii do końca 2018 roku. Reklama 11 autobusów elektrycznych Urbino 12 electric dostarczonych przez Solarisa do Kluż-Napoki to pierwsze bezemisyjne pojazdy bateryjne w Rumunii. Nic zatem dziwnego, że w uroczystości przekazania pojazdów udział wzięli burmistrz miasta Emil Boca oraz ambasador Polski w Rumunii Arkadiusz Michoński. W spotkaniu uczestniczył także ambasador Szwajcarii w Rumuni – elektrobusy zostały bowiem zakupione w ramach Programu Współpracy Szwajcarsko-Rumuńskiej. Producent z Bolechowa zaproponował przewoźnikowi CTP Transport Company, który zostanie operatorem elektrobusów pojazdy zbliżone parametrami do modelu, który zwyciężył w prestiżowym konkursie Bus of the Year 2017. Dwunastometrowe Urbino electric wyposażone są w napęd polskiej produkcji. W modelu dla rumuńskiego przewoźnika zamontowany został silnik centralny o mocy 160 kW i baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. Wprowadzenie do floty autobusów elektrycznych oznaczało dla miasta także inwestycję w infrastrukturę ładowania, która obejmie budowę 11 stacji wolnego ładowania i dwie stacje szybkiego ładowania za pomocą pantografów zamontowanych na dachach pojazdów. W autobusach dla Kluż-Napoka zamontowana jest m.in. klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, a także pełny zestaw monitoringu na zewnątrz i w środku pojazdu. Ponadto w elektrycznych Urbino będzie możliwość korzystania z darmowego dostępu do WiFi. Pojazdy pomieszczą maksymalnie 78 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. 10 spośród nich dostępnych będzie z niskiej podłogi ułatwiając zajęcie miejsca przez osoby z ograniczoną mobilnością. Zamówienie realizowane przez Solarisa jest pierwszym w Rumunii kontraktem na autobusy elektryczne. Historia współpracy podpoznańskiego producenta z krajem położonym nad Morzem Czarnym jest jednak znacznie dłuższa. Pierwszy wyprodukowany dla rumuńskiego przewoźnika pojazd (dwunastometrowe Trollino) wyjechał z Bolechowa ponad 15 lat temu, a łączna liczba autobusów marki Solaris dostarczonych do tego kraju przekroczyła już 200 sztuk. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.