Elektromobilność Sprzedaż aut elektrycznych w Europie szybko wzrasta 19 maja 2017 Elektromobilność Sprzedaż aut elektrycznych w Europie szybko wzrasta 19 maja 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W pierwszym kwartale bieżącego roku w Unii Europejskiej odnotowano bardzo duży wzrost sprzedaży aut elektrycznych. Sytuacja taka miała miejsce także w Polsce, aczkolwiek liczba sprzedanych w naszym kraju pojazdów elektrycznych nie robi aż tak dużego wrażenia. Reklama Jak informuje ACEA (europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów) w I kwartale 2017 liczba samochodów elektrycznych wyniosła ponad 47 tysięcy pojazdów. W analogicznym okresie zeszłego roku było ich około 36 tysięcy, co daje wzrost o niemalże 30%. Wzrostowi sprzedaży aut elektrycznych towarzyszył także wzrost popytu na elektryczne auta hybrydowe, tych zarejestrowano w Unii 111 tysięcy – o ponad 60% więcej niż w I kw. 2016. Najwięcej aut elektrycznych zarejestrowano w pierwszej części bieżącego roku we Francji – aż 7,4 tysiąca, 5 tysięcy aut zarejestrowano w Niemczech, a 4,6 tysiąca w Wielkiej Brytanii. Poza podium znalazły się: Holandia (2,1 tys.), Austria (1,2 tys.) i Szwecja (1 tys.). Poza UE auta elektryczne także cieszą się sporym zainteresowaniem, na przykład w Norwegii zarejestrowano w I kw. br niemalże 7 tysięcy takich aut. Jeśli chodzi o samochody hybrydowe to najwięcej z tych pojazdów – ponad 21 tysięcy – zarejestrowano w Wielkiej Brytanii. Niemalże 20 tysięcy zarejestrowano we Francji, ponad 15 tysięcy we Włoszech, ponad 12 tysięcy w Hiszpanii. Niemcy zarejestrowali w omawianym okresie zaledwie niecałe 12 tysięcy aut hybrydowych. Jeśli chodzi o ogólne statystyki, to jak wylicza niemiecki instytut ZSW, podając dane na koniec zeszłego roku, najwięcej samochodów elektrycznych w Europie zarejestrowane jest w Norwegii (prawie 125 tysięcy), Holandii (114 tysięcy) i Francji (110 tysięcy). Na dalszych pozycjach lokują się mieszkańcy Wysp Brytyjskich (89 tysięcy) i Niemcy (niemalże 51 tysięcy). Na świecie, jeśli chodzi o rynek aut elektrycznych, liderem są Chiny. W Kraju Środka zarejestrowano niemalże 650 tysięcy takich aut. Zaraz za nimi plasuje się USA z 570 tysiącami aut i Japonia z ponad 152 tysiącami aut. W Polsce w pierwszym kwartale bieżącego roku zarejestrowano 66 aut elektrycznych (200% wzrost względem analogicznego okresu zeszłego roku) i 77 aut hybrydowych ładowanych z gniazdka (spadek o około 40%). Wszystkich hybryd zarejestrowano w tym okresie 4730 (ponad 200% ilości z I kw 2016). Liczby te wyglądają bardzo blado względem planów resortów energii i rozwoju. Ministerstwa te zapowiedziały, że do roku 2025 po polskich drogach jeździć ma milion samochodów elektrycznych. Rządowa strategia rozwoju elektromobilności może przyspieszyć rozwój, ale jedynie czas pokaże czy możliwe będzie zbliżenie się do założonego celu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.