Elektromobilność Stacje PKN Orlen doładują samochody elektryczne 21 kwietnia 2017 Elektromobilność Stacje PKN Orlen doładują samochody elektryczne 21 kwietnia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. PKN Orlen, polski gigant paliwowy posiadający ponad 1,5 tysiąca stacji paliw reaguje na zmieniające się trendy na globalnym rynku. Nie od dzisiaj wiadomo bowiem, że z upływem lat sprzedaż samochodów zasilanych paliwem konwencjonalnym będzie malała. Dlatego od dawna wszystkie największe koncerny z tej branży zaczynają dostosowywać ofertę pod kątem nowego klienta, czyli użytkowników samochodów elektrycznych. Reklama Również Orlen nie pozostaje w tyle za konkurencją. Poinformowano właśnie o zakończeniu procesu zbierania ofert na doposażenie istniejących stacji paliw w punkty szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, co w przyszłości może być źródłem niemałych zysków. Koncern jest na etapie badań rynku, które umożliwią utworzenie szczegółowej lokalizacji dla pierwszych inwestycji tego typu. Brane pod uwagę są drogi z Warszawy w kierunku Poznania oraz dalej w stronę granicy z Niemcami. Rzeczpospolita, która jako pierwsza poinformowała o planach PKN Orlen dotarła również do jednej z koncepcji, w której znajduje się m.in. cena za ładowanie samochodu. Jeden z zapisów podaje stawkę 0,89 zł za 1kWh w szczycie i 0,69 zł za kWh poza szczytem. Stawka nocna jest zakładana na poziomie 0,49 zł za kWh. Plany PKN Orlen są spójne z planami rządu, które zakładają, że liczba punktów ładowania samochodów wzrośnie z obecnej liczby 300 do 6.5 tysiąca do roku 2020. Plany są bardzo ambitne, na tyle, że wielu analityków rynku powątpiewa w realność tych założeń. Na szczęście poza państwowym gigantem również inne firmy dokładają już swoją cegiełkę do planów rządowych. Tylko Innogy Polska posiada w naszym kraju 70 takich punktów. Inny z graczy na rynku, czyli Greenway Polska w swoich planach zakłada budowę 75 instalacji ładujących w pobliżu autostrad i tras krajowych, a PGE już w tym roku uruchomi sześć punktów w Łodzi. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.