Elektromobilność Stacje PKN Orlen doładują samochody elektryczne 21 kwietnia 2017 Elektromobilność Stacje PKN Orlen doładują samochody elektryczne 21 kwietnia 2017 Przeczytaj także Polska To pierwszy taki ciągnik w Polsce. Obrobi pole… bez kierowcy Na polach uprawnych w okolicach Głubczyc (woj. opolskie) zobaczyć można nietypowy pojazd, wyciągnięty żywcem z filmów science-fiction. Urządzenie to ciągnik na gąsienicach, który jednak… nie posiada kabiny dla kierowcy. Wyprodukowany przez holenderską firmę AgXeed pojazd całkowicie samodzielnie porusza się po polu. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. PKN Orlen, polski gigant paliwowy posiadający ponad 1,5 tysiąca stacji paliw reaguje na zmieniające się trendy na globalnym rynku. Nie od dzisiaj wiadomo bowiem, że z upływem lat sprzedaż samochodów zasilanych paliwem konwencjonalnym będzie malała. Dlatego od dawna wszystkie największe koncerny z tej branży zaczynają dostosowywać ofertę pod kątem nowego klienta, czyli użytkowników samochodów elektrycznych. Reklama Również Orlen nie pozostaje w tyle za konkurencją. Poinformowano właśnie o zakończeniu procesu zbierania ofert na doposażenie istniejących stacji paliw w punkty szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, co w przyszłości może być źródłem niemałych zysków. Koncern jest na etapie badań rynku, które umożliwią utworzenie szczegółowej lokalizacji dla pierwszych inwestycji tego typu. Brane pod uwagę są drogi z Warszawy w kierunku Poznania oraz dalej w stronę granicy z Niemcami. Rzeczpospolita, która jako pierwsza poinformowała o planach PKN Orlen dotarła również do jednej z koncepcji, w której znajduje się m.in. cena za ładowanie samochodu. Jeden z zapisów podaje stawkę 0,89 zł za 1kWh w szczycie i 0,69 zł za kWh poza szczytem. Stawka nocna jest zakładana na poziomie 0,49 zł za kWh. Plany PKN Orlen są spójne z planami rządu, które zakładają, że liczba punktów ładowania samochodów wzrośnie z obecnej liczby 300 do 6.5 tysiąca do roku 2020. Plany są bardzo ambitne, na tyle, że wielu analityków rynku powątpiewa w realność tych założeń. Na szczęście poza państwowym gigantem również inne firmy dokładają już swoją cegiełkę do planów rządowych. Tylko Innogy Polska posiada w naszym kraju 70 takich punktów. Inny z graczy na rynku, czyli Greenway Polska w swoich planach zakłada budowę 75 instalacji ładujących w pobliżu autostrad i tras krajowych, a PGE już w tym roku uruchomi sześć punktów w Łodzi. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.