Elektromobilność Strefy czystego transportu nie rozwiążą problemu zanieczyszczeń w miastach. Nowe badania wskazują na inne zagrożenie 20 lutego 2025 Elektromobilność Strefy czystego transportu nie rozwiążą problemu zanieczyszczeń w miastach. Nowe badania wskazują na inne zagrożenie 20 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Całkowite przejście na samochody elektryczne nie rozwiąże problemu zanieczyszczeń w miastach. Nowe badania opublikowane w czasopiśmie naukowym “Particle and Fibre Toxicology” wskazują, że większym zagrożeniem od spalin samochodowych jest pył z klocków hamulcowych. Reklama Pył z klocków hamulcowych nowym zagrożeniem dla populacji W ostatnich latach szczególnie popularną strategią europejską na walkę z nadmierną emisją CO2 jest wprowadzanie Stref Czystego Transportu w największych europejskich miastach. Takie rozwiązanie zostało już wprowadzone w Warszawie, z kolei w Krakowie wciąż trwają konsultacje społeczne w tej kwestii. Głośnym echem odbił się również pomysł Unii Europejskiej, który zakłada zakaz sprzedaży i rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku. Teraz okazuje się, że rozwiązania te są niewystarczające, ponieważ większym zagrożeniem od spalin są mikroskopijne cząsteczki, pochodzące z klocków hamulcowych. Najnowsze brytyjskie badania zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym “Particle and Fibre Toxicology”. Obejmują one analizę wpływu emisji niespalinowych na ludzkie płuca, uwzględniając m.in. pył drogowy czy cząstki ścieranych klocków hamulcowych. Okazuje się, że pył hamulcowy odpowiada za 55 proc. niespalinowych emisji masowych. Te z kolei przedostają się atmosfery i znacznie wpływają na zanieczyszczenie powietrza, którym oddychamy. Obecnie nie istnieją żadne regulacje prawne, które określają skład chemiczny klocków hamulcowych. Najczęściej, choć w zależności od rodzaju klocków, zawierają one żelazo, miedź, cynk, a także substancje ścierne, smarne i wzmacniające. Ze względu na brak regulacji mogą się tam również znaleźć szczególnie szkodliwe substancje dla ludzkiego układu oddechowego. Brytyjskie badanie wskazuje, że pył powstający w wyniku ścierania się klocków hamulcowych może powodować takie choroby jak zwłóknienie płuc, rak płuc czy gruczolakorak płuc. Naukowcy poszli o krok dalej i wysnuli wnioski, że pył ten może być bardziej szkodliwy niż spaliny emitowane przez silniki Diesla. Szczególnie problematyczne w tym przypadku jest wykorzystanie w produkcji miedzi, która zastąpiła wycofany już rakotwórczy azbest. Znajduje się ona w większości popularnych klockach hamulcowych NAO (Non-Asbestos Organic), montowanych w amerykańskich samochodach osobowych. Zakaz rejestracji aut spalinowych jednak nie przejdzie? UE zmienia zdanie Samochody elektryczne mogą przyczynić się do zatruwania powietrza? Badacze wskazują, że paradoksalnie i wbrew obecnym popularnym regulacjom europejskim samochody elektryczne mogą pogłębić istniejący już problem. Cięższe samochody elektryczne, których wzrost produkcji jest zauważalny, generują więcej emisji niespalinowych z powodu zwiększonego tarcia. W przypadku samochodów elektrycznych, w których zastosowano system rekuperacyjny zamiast standardowych hamulców, problem dalej występuje. Ciężkie pojazdy powodują większy nacisk na opony, które w sytuacji ścierania się emitują szkodliwe dla ludzi i środowiska cząsteczki. Badacze wskazują, że najważniejszym krokiem w kierunku ograniczenia emisji niespalinowych są regulacje ograniczające zawartość miedzi w klockach hamulcowych. Choć nowe regulacje Unii Europejskiej Euro 7, które wejdą w życie w listopadzie 2026 roku, obejmują przepisy dotyczące ograniczenia emisji pyłu hamulcowego, nie zawierają one ograniczeń dotyczących zawartości miedzi. W Kalifornii i stanie Waszyngton działania na rzecz ograniczenia miedzi forsowane są już od 2021 roku. Obecnie limit zawartości miedzi wynosi 5 proc., a od 2025 roku ma on zostać zmniejszony do 0,5 proc. Zobacz również: Elektryki tańsze od LPG? Najnowszy ranking Ministerstwa Przemysłu zmienia zasady gry Źródło: Rallypl.com, Rzeczpospolita Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.