Świat Studenci z AGH zbudowali lampę solarną w Tadżykistanie 07 maja 2018 Świat Studenci z AGH zbudowali lampę solarną w Tadżykistanie 07 maja 2018 Przeczytaj także Fotowoltaika Chińskie panele fotowoltaiczne. Jak wpływają na rynek OZE? W ostatnich latach Chiny zmonopolizowały światowy rynek OZE. Ponad połowa sprzedawanych paneli fotowoltaicznych pochodzi z Azji. Jak import wpływa na rozwój zielonej energetyki w Polsce i na świecie? To szansa na tanią transformację czy niepotrzebna konkurencja dla lokalnego rynku? Fotowoltaika Co zrobić, gdy firma instalująca fotowoltaikę zbankrutowała? Poradnik dla poszkodowanych klientów Rosnąca popularność instalacji fotowoltaicznych sprawiła, że na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej firm oferujących tego typu panele. Zmiany w ustawie o OZE, które weszły w życie 1 kwietnia 2022 roku, sprawiły, że istnienie wielu firm stanęło pod znakiem zapytania. Co w takim razie zrobić, kiedy firma, która zamontowała nam fotowoltaikę lub wydzierżawiła grunt pod farmę PV, upadnie? W Tadżykistanie aż 70% mieszkańców zmaga się z przerwami w dostępie do energii elektrycznej. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie postanowili to zmienić. W ramach Projektu Tadżykistan edukowali swoich tadżyckich rówieśników w zakresie energii odnawialnej. Najpierw poprzez kurs online w temacie fotowoltaiki, a następnie podczas wizyty w Duszanbe, gdzie zbudowali wspólnie lampę solarną. Reklama Projekt Tadżykistan to inicjatywa czwórki studentów z Wydziału Energetyki i Paliw AGH w Krakowie, Joanny Maraszek, Anny Ścierskiej, Joanny Dubielewskiej i Huberta Stinii, którzy postanowili ze swoimi tadżyckimi rówieśnikami podzielić się wiedzą z zakresu odnawialnych źródeł energii i tym samym wpłynąć na sytuację niedoboru energii elektrycznej w środkowej Azji. W marcu 2017 roku studenci z AGH rozpoczęli roczny kurs online, podczas którego przedstawili zasady działania fotowoltaiki dwudziestu najzdolniejszym żakom z Tajik Technical University w Duszanbe, stolicy kraju. W ramach zdalnych zajęć tłumaczyli między innymi jak skonstruować lampę uliczną zasilaną energią słoneczną. Ostatnim etapem Projektu Tadżykistan była wizyta studentów z AGH w Duszanbe. W stolicy Tadżykistanu przedstawiciele projektu spotkali się ze swoimi rówieśnikami, przybliżyli możliwości zastosowania ogniw paliwowych i na podstawie przekazanej wcześniej wiedzy, zbudowali wspólnie lampę solarną. Urządzenie, wraz z dołączonym systemem pomiarowym, będzie dla tadżyckich żaków realnym przykładem działania fotowoltaiki oraz innowacyjnym narzędziem podczas zajęć laboratoryjnych. – Podczas zajęć najbardziej zachwyciło nas zaangażowanie studentów i chęć pozyskiwania wiedzy, którą się z nimi dzieliliśmy. Tak naprawdę to spotkanie uświadomiło nam, jak wiele możemy osiągnąć, gdy postawimy na współpracę. I tę współpracę zamierzamy kontynuować – mówi pomysłodawczyni projektu Joanna Maraszek. – Najważniejsze w naszym przedsięwzięciu było rozszerzenie perspektywy, z której tadżyccy studenci patrzą na energetykę. I to w 100% się udało – podkreśla koordynator warsztatów Hubert Stinia. Aby osiągnąć długofalowy wpływ na tadżycką społeczność, projekt będzie kontynuowany w tamtejszych szkołach podstawowych. Wyszkoleni studenci z Tajik Technical University poprowadzą z dziećmi zajęcia z zakresu energii odnawialnej i podstaw inżynierii. Użyją do tego zestawów LEGO Lab, które podarowali im koordynatorzy Projektu Tadżykistan. Szczegółowe informacje na temat inicjatywy znajdują się pod adresem: http://projecttajikistan.pl/. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.