Świat Studenci z AGH zbudowali lampę solarną w Tadżykistanie 07 maja 2018 Świat Studenci z AGH zbudowali lampę solarną w Tadżykistanie 07 maja 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. W Tadżykistanie aż 70% mieszkańców zmaga się z przerwami w dostępie do energii elektrycznej. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie postanowili to zmienić. W ramach Projektu Tadżykistan edukowali swoich tadżyckich rówieśników w zakresie energii odnawialnej. Najpierw poprzez kurs online w temacie fotowoltaiki, a następnie podczas wizyty w Duszanbe, gdzie zbudowali wspólnie lampę solarną. Reklama Projekt Tadżykistan to inicjatywa czwórki studentów z Wydziału Energetyki i Paliw AGH w Krakowie, Joanny Maraszek, Anny Ścierskiej, Joanny Dubielewskiej i Huberta Stinii, którzy postanowili ze swoimi tadżyckimi rówieśnikami podzielić się wiedzą z zakresu odnawialnych źródeł energii i tym samym wpłynąć na sytuację niedoboru energii elektrycznej w środkowej Azji. W marcu 2017 roku studenci z AGH rozpoczęli roczny kurs online, podczas którego przedstawili zasady działania fotowoltaiki dwudziestu najzdolniejszym żakom z Tajik Technical University w Duszanbe, stolicy kraju. W ramach zdalnych zajęć tłumaczyli między innymi jak skonstruować lampę uliczną zasilaną energią słoneczną. Ostatnim etapem Projektu Tadżykistan była wizyta studentów z AGH w Duszanbe. W stolicy Tadżykistanu przedstawiciele projektu spotkali się ze swoimi rówieśnikami, przybliżyli możliwości zastosowania ogniw paliwowych i na podstawie przekazanej wcześniej wiedzy, zbudowali wspólnie lampę solarną. Urządzenie, wraz z dołączonym systemem pomiarowym, będzie dla tadżyckich żaków realnym przykładem działania fotowoltaiki oraz innowacyjnym narzędziem podczas zajęć laboratoryjnych. – Podczas zajęć najbardziej zachwyciło nas zaangażowanie studentów i chęć pozyskiwania wiedzy, którą się z nimi dzieliliśmy. Tak naprawdę to spotkanie uświadomiło nam, jak wiele możemy osiągnąć, gdy postawimy na współpracę. I tę współpracę zamierzamy kontynuować – mówi pomysłodawczyni projektu Joanna Maraszek. – Najważniejsze w naszym przedsięwzięciu było rozszerzenie perspektywy, z której tadżyccy studenci patrzą na energetykę. I to w 100% się udało – podkreśla koordynator warsztatów Hubert Stinia. Aby osiągnąć długofalowy wpływ na tadżycką społeczność, projekt będzie kontynuowany w tamtejszych szkołach podstawowych. Wyszkoleni studenci z Tajik Technical University poprowadzą z dziećmi zajęcia z zakresu energii odnawialnej i podstaw inżynierii. Użyją do tego zestawów LEGO Lab, które podarowali im koordynatorzy Projektu Tadżykistan. Szczegółowe informacje na temat inicjatywy znajdują się pod adresem: http://projecttajikistan.pl/. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.