Polska Telemetria pomoże ochronie populacji wilków i rysi 11 marca 2020 Polska Telemetria pomoże ochronie populacji wilków i rysi 11 marca 2020 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Polska Konin chce budowy elektrowni atomowej. Prezydent miasta apeluje o decyzję rządu W Koninie miała powstać druga elektrownia jądrowa. Czy nowy rząd zamrozi projekt? Przeciwko takiej decyzji protestują władze miasta. “Jestem zdeterminowany, ta elektrownia nam się należy” – mówi Piotr Korytkowski, prezydent Konina. Każdego roku na polskich drogach w zderzeniu z pojazdami życie traci ponad 60 wilków oraz kilka rysi. Aby zmniejszyć te statystyki i ocalić zwierzęta, specjaliści postanowili zastosować specjalne obroże telemetryczne. Reklama Wilki i rysie należą do gatunków ściśle chronionych. Mimo tego każdego roku wiele z nich ponosi śmierć w związku z zagrażającą ich życiu działalnością człowieka. Jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów tych drapieżników są kolizje z samochodami. Według danych opracowanych przez Stowarzyszenie dla Natury „Wilk” właśnie w ten sposób, rokrocznie na polskich drogach ginie ponad 60 wilków oraz kilka rysi. Należą one do gatunków, które prowadzą skryty tryb życia, przez co ich zwyczaje są trudne do zaobserwowania. Jak czytamy na portalu naukawpolsce.pap.pl, program poświęcony zapobieganiu śmierci dzikich zwierząt w kolizji z pojazdami jest wynikiem współpracy pomiędzy badaczami z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, Stowarzyszenia dla Natury „Wilk” wraz z przedstawicielami Roztoczańskiego Parku Narodowego. Działacze wyposażyli w obroże telemetryczne cztery wilki oraz jednego rysia. Obroże posiadają specjalne nadajniki GPS, dzięki którym można określić, jak wyglądają szlaki komunikacyjne tych zwierząt i w których miejscach szczególnie często przekraczają one ruchliwe drogi. W trakcie pierwszego roku prowadzenia pomiarów naukowcom udało się zebrać ponad 15,5 tys. lokalizacji tych drapieżników. Pozyskane w ten sposób dane umożliwią poinformowanie zarządców dróg, by w miejscach niebezpiecznych dla zwierząt ustawili specjalne znaki ostrzegawcze lub inne formy służące ograniczeniu prędkości przez kierowców. – Uzyskane dane posłużą również do wyznaczania lokalizacji przejść dla zwierząt na drogach szybkiego ruchu. Zgodnie z polskim prawem takie drogi są obowiązkowo grodzone. Odpowiednio umiejscowione i zaprojektowane przejścia są dla wilków i rysi jedyną szansą na pokonanie autostrad i dróg ekspresowych – podkreśla dr hab. Sabina Nowak, prezes Stowarzyszenia dla Natury „Wilk”, odpowiedzialna za zarządzanie projektem, której wypowiedź przywołał portal naukawpolsce.pap.pl. Przedstawiciele Stowarzyszenia dla Natury „Wilk” podkreślają, że pojawią się kolejne raporty z terenów, na których prowadzone są badania pomiarowe z wykorzystaniem telemetrii. Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.