W 2019 roku sieć hipermarketów Tesco zadeklarowała, że do końca 2020 roku opakowania ich produktów będą całkowicie przetwarzalne. Czy udało się spełnić założenia producentów?
Spis treści
Materiały bardziej przyjazne dla środowiska
Aby zrealizować swoje obietnice, firma podjęła się współpracy z dostawcami w celu odszukania nowych technologii produkcji i materiałów, które będą nadawały się do ponownego przetworzenia. Zainicjowane zmiany sprawiły, że w całej Europie Środkowej udało się zmniejszyć ilość szkodliwego plastiku aż o 454 tony, z czego 113 ton w naszym kraju. Osiągnięto więc redukcję rzędu 94%. Wszystko to w niespełna 18 miesięcy wytężonej i konsekwentnej pracy. Projekt objął również Węgry, Słowację i Czechy. Nowym postawionym przez markę celem jest całkowita redukcja wszystkich tworzyw nienadających się do recyklingu. Datę graniczną wyznaczono na 2025 rok.
Plastik największym wyzwaniem
Tworzywem, które przyczynia się do największego zanieczyszczenia środowiska, jest plastik, a jego zastąpienie w powszechnym użyciu wydaje się o tyle bardzo ważne, co niewykonalne. Aż 88% wszystkich trudnych lub nienadających się do recyklingu tworzyw sztucznych w liniach marek własnych Tesco to właśnie pochodne plastiku. Dzięki wdrożeniu nowych technologii udało się zredukować jego ilość o 88%.
Zdrowe warzywa w niezdrowych opakowaniach
Problemem, który zajęto się w pierwszej kolejności, ze względu na jego skalę, były folie, w które pakowano warzywa i owoce. Zawierały one szkodliwy polistyren i PVC, których rozłożenie jest praktycznie niemożliwe. Zastąpiono je pochodnymi nadającymi się do recyklingu takim jak PET, PE i polietylen. I tak zredukowano nieprzetwarzalne odpady o kolejne 65 ton rocznie.
W napojach energetycznych zrezygnowano z PVC i podmieniono ją na LDPE, co zmniejszyło problematyczne odpady o 5 ton. Zmiany w artykułach piekarniczych, cukierniczych i nabiałowych przyniosły 143 tony oszczędności na nieodzyskiwalnych śmieciach.
W 2019 roku stworzyliśmy listę materiałów stosowanych w opakowaniach produktów i podzieliliśmy je na kategorie według możliwości ich recyklingu oraz dostępnych alternatyw. Dążąc do wyeliminowania tworzyw sztucznych uznanych lokalnie za trudne do recyklingu i zwiększenia zrównoważonego charakteru naszych produktów, ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami. W ostatnim czasie zrobiliśmy duży krok w kierunku realizacji podjętego zobowiązania, a w przyszłym roku będziemy kontynuowali nasze działania i na bieżąco weryfikowali ich efekty – mówi Matt Simister, Prezes Tesco w Europie Środkowej.
Nic ponad stan- zmniejszone opakowania a redukcja emisji CO2
Jedną z dużych zmian jest również decyzja o mniejszym rozmiarze i wadze opakowań, które mają być adekwatne do kupowanego produktu. Pozwala to nie tylko na mniejsze zużycie surowca, ale również przekłada się na zmniejszoną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Powód? Transport mniejszych opakowań wytwarza mniejszą ilość gazów cieplarnianych.
Firma zapewnia, że w dalszym ciągu będzie realizować strategię zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swoje negatywne oddziaływanie na środowisko. Wszystko w imię walki z kryzysem klimatycznym.
Źródło: informacja prasowa
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.