Elektromobilność Tesla uruchamia największą stację ładowarek na świecie 26 października 2017 Elektromobilność Tesla uruchamia największą stację ładowarek na świecie 26 października 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Tesla robi co może, żeby dopełnić obietnicy o zapowiedzianej liczbie 10 000 Superchargerów na całym świecie. Uruchomiła właśnie olbrzymią stację w Szanghaju, posiadającą 50 ładowarek. Reklama Od jakiegoś czasu firma buduje nowe stacje zawierające dużą liczbę ładowarek oraz rozbudowuje te istniejące, żeby zapewnić klientom stabilny i nieskrępowany dostęp do infrastruktury. Przepełnione stacje Tesli zaczynają być problemem dla kierowców, a problem ten będzie narastał wraz z produkcją i dostarczaniem Modelu 3 – najtańszego modelu firmy, skierowanego na szeroki rynek. Wychodząc problemom naprzeciw, firma zapowiedziała olbrzymią rozbudowę sieci ładowarek na całym świecie – w ciągu roku ma się ona powiększyć dwukrotnie, osiągając liczbę 10 000 sztuk. Tesla uruchomiła właśnie największą stację ładowania pojazdów elektrycznych na świecie, zawierającą 50 ładowarek. Znajduje się ona w Szanghaju i jest siedemnastą stacją firmy w tym mieście. Intensywna rozbudowa infrastruktury podyktowana jest chęcią zaspokojenia potrzeb olbrzymiego chińskiego rynku na pojazdy elektryczne. Z tego też powodu Tesla ma zamiar wybudować kolejną, olbrzymią fabrykę Gigafactory w Szanghaju, która będzie produkowała samochody na potrzeby lokalnego rynku. Nowa stacja ładowania zbudowana została w garażu Międzynarodowego Centrum Handlowego Lilacs w dzielnicy Pudong i korzysta z nowych, miejskich superchargerów, które zaprezentowane zostały miesiąc temu. Są one zdecydowanie mniejsze, lecz zapewniają ładowanie każdego samochodu z tą samą szybkością, która wynosi 70 kW (moc jednej ładowarki). “Stare” Superchargery 120 kW dzielą swoją moc pomiędzy maksymalnie dwa jednocześnie podpięte samochody. Miejskie superchargery wymagają także mniej miejsca i mogą być montowane na ścianie budynku. Stacja w Szanghaju już działa i pozwala ładować samochody lokalnym kierowcom i klientom centrum handlowego. Całkiem niedawno dowiedzieliśmy się także, że Tesla zamierza rozszerzyć profil działalności swoich stacji ładowania o usługi gastronomiczne. Wraz z rozbudową infrastruktury będą się pojawiały coraz większe stacje ładowania. Niektóre z nich mogą zawierać nawet 100 ładowarek. Czas ładowania 80% baterii o pojemności 90 kWh wynosi ok 40 minut. W tym czasie kierowcy będą mogli skorzystać z usług m.in restauracji znajdującej się na terenie stacji. Forma stacji będzie przypominać Miejsca Obsługi Podróżnych na polskich autostradach. Firma złożyła także wniosek patentowy dotyczący mobilnego urządzenia służącego do wymiany baterii w samochodzie. Być może firma ponownie planuje budowę stacji, w której będzie można automatycznie wymienić baterię na tę w pełni naładowaną – czas wymiany miałby być krótszy niż czas potrzebny na zatankowanie konwencjonalnego, spalinowego samochodu do pełna. Usługa taka była już kiedyś uruchomiona, ale nie cieszyła się powodzeniem. Być może przy globalnym upowszechnieniu się samochodów elektrycznych wróci ona do łask Rynek pojazdów elektrycznych ciągle rośnie, a Tesla bez wątpienia chce utrzymać na nim pozycję lidera. Oprócz nowych modeli, które z pewnością pojawią się w portfolio tego producenta, możemy się spodziewać intensywnych działań na rzecz rozbudowy infrastruktury oraz rozwiązywania pojawiających się problemów wynikających ze specyfiki pojazdów elektrycznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.