Elektromobilność Transport o ujemnej emisji? Ten samochód pochłania CO2 w trakcie jazdy 19 września 2022 Elektromobilność Transport o ujemnej emisji? Ten samochód pochłania CO2 w trakcie jazdy 19 września 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Holenderscy studenci stworzyli sportowy samochód osobowy o zerowej emisji, który dodatkowo pochłania CO2 w trakcie jazdy, dzięki unikalnym filtrom. Pojazd został wykonany głównie z recyklingu i został wyposażony w akumulator elektryczny oraz panele słoneczne. Reklama Samochód o ujemnej emisji? Zespół studentów holenderskiego Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven stworzył samochód, który oczyszcza drogi w trakcie jazdy. Zero Emission Mobility to w pełni elektryczny sportowy samochód wyposażony w unikalny filtr wychwytujący węgiel podczas ruchu. Polskie uczelnie też mają się czym chwalić – Politechnika Łódzka pracuje nad przydomową turbiną wiatrową, która wykorzystuje ruch samochodów. Każdy samochód może usunąć około 2 kg CO2 po pokonaniu ponad 30 000 km. Chociaż możliwości pojazdu w zakresie wychwytywania CO2 nie są zawrotne, studenci są przekonani, że dalsza praca nad rozwojem filtrów może zrewolucjonizować transport. Aktualnie zespół Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven stara się o opatentowanie rozwiązania. Być może to niewiele, ale ogólny zysk jest znaczący, jeśli wkrótce zostanie wdrożony na dużą skalę – powiedział zespół. – W końcu na całym świecie jeździ ponad miliard samochodów osobowych. To wciąż etap koncepcyjny, ale już teraz widzimy, że będziemy w stanie zwiększyć wydajność filtra w nadchodzących latach. Wychwytywanie CO2 jest warunkiem wstępnym kompensacji emisji podczas produkcji i recyklingu – dodaje Louise de Laat, lider zespołu. Zespół studentów wraz ze swoim wynalazkiem ZEM. Źrodło: tuecomotive.nl/Bart van Overbeeke ZEM nie generuje żadnych emisji Unikalne filtry do wychwytywania dwutlenku węgla to nie jedyna zaleta Zero Emission Mobility. Kluczowym założeniem projektu było stworzenie samochodu osobowego o zerowej emisji w całym cyklu życia. Większość konstrukcji pojazdu została stworzona, dzięki technologii druku 3D, wykorzystując materiały sztuczne pochodzące z recyklingu, m. in. opony wykonane z odzyskanej sadzy. Większość części nadaje się do ponownego użycia. Czy wiedziałeś, że w Polsce powstaje zakład recyklingu baterii aut elektrycznych? Dodatkowo samochód wyposażony jest w elektryczny akumulator litowo-jonowy, dzięki któremu nie emituje zanieczyszczeń w trakcie jazdy. Uzupełnianie baterii zostało oparte o technologię dwukierunkowego ładowania połączoną z panelami słonecznymi zamontowanymi na dachu pojazdu. Chcemy prowokować branżę, pokazując, co jest już możliwe. Jeśli 35 studentów potrafi zaprojektować, rozwinąć i zbudować prawie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla samochód w ciągu roku to znaczy, że branża ma jeszcze więcej możliwości – mówi lider zespołu. W trasie po USA Samochód ZEM właśnie podróżuje po Stanach Zjednoczonych, odwiedzając uczelnie, firmy oraz władzę, aby zainspirować ich do rozwoju zrównoważonej elektromobilności i zeroemisyjnego transportu. Źródło: tuecomotive.nl, euronews.com Fot. główne: tuecomotive.nl/Bart von Overbeeke Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.