Elektromobilność Układ wydechowy w elektrykach. Nowy patent może zapobiegać pożarom aut elektrycznych 24 marca 2025 Elektromobilność Układ wydechowy w elektrykach. Nowy patent może zapobiegać pożarom aut elektrycznych 24 marca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Koncern Stellantis opublikował nowy wniosek patentowy – firma chce produkować samochody elektryczne z układem wydechowym. Według pomysłodawców rozwiązanie to pozwoli zapobiegać niekontrolowanym pożarom i zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Reklama Elektryki z wydechem Układ wydechowy silnika spalinowego to zespół elementów, których zadaniem jest odprowadzanie spalin oraz zmniejszenie emitowanego hałasu. Stellantis, czyli francusko-włosko-amerykański koncern samochodowy, zaproponował zastosowanie takiego rozwiązania również w samochodach elektrycznych. Wniosek patentowy zatytułowany „Układ wydechowy do samochodów elektrycznych” został opublikowany przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO). W przypadku samochodów elektrycznych układ wydechowy miałby pełnić inną rolę, niż w samochodach spalinowych. Inżynierowie Stellantis’a opisują hipotetyczny przypadek – wzrost temperatury w wyniku wypadku lub uszkodzenia doprowadza do uwolnienia łatwopalnych gazów, zawierających wodór oraz węglowodory, takie jak metan, etan, etylen, acetylen, propan i butan. Wydech miałby wtedy służyć do usuwania gazów z akumulatora na zewnątrz, zapobiegając pożarowi. Autorzy patentu podkreślają znaczenie takiego mechanizmu w sytuacjach awaryjnych – zwiększyłaby on bezpieczeństwo pasażerów, minimalizując ryzyko zapłonu. Do procesu usuwania gazów zostaną wykorzystane patenty pozwalające na ich chemiczną neutralizację. Ich rolna będzie zbliżona do katalizatorów w samochodach spalinowych, z tym, że w tym przypadku usuwane będą gazy powstające przy uszkodzeniu ogniwa baterii. Przełom w elektromobilności: ładowanie EV tak samo szybkie, jak tankowanie benzyny Samochody elektryczne płoną najczęściej – to mit? Jednym z argumentów stosowanych przez krytyków pojazdów elektrycznych jest rzekome ryzyko pożaru. Mitu tego nie potwierdzają jednak statystyki – według danych Polskiej Straży Pożarnej na 100 tys. samochodów pali się średnio 20 pojazdów elektrycznych i 30 pojazdów spalinowych. W krajach takich jak Norwegia, gdzie elektryków jest najwięcej, pali się jedynie około 0,004 % z nich. – Pożar pojazdu elektrycznego niekoniecznie musi oznaczać pożar akumulatora; w rzeczywistości badania przeprowadzone w Holandii wskazują, że mniej niż 50% pożarów pojazdów elektrycznych dotyczy akumulatora. Około 18% wszystkich wypadków ma miejsce, gdy pojazd elektryczny jest podłączony do ładowania pod napięciem. Pożary akumulatorów pojazdów elektrycznych stwarzają nowe zagrożenia i wyzwania dla służb ratowniczych, które nie są jeszcze dobrze poznane. Służby ratownicze, w szczególności strażacy, wciąż opracowują najlepsze praktyki zarządzania pożarami akumulatorów pojazdów elektrycznych – wskazuje Emma Sutcliffe, szefowa Disputes and Investigations Group w Wielkiej Brytanii. Zobacz też: Od 2035 roku nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego. Komisja Europejska podtrzymuje stanowisko Źródła: Rzeczpospolita.pl, greencarreports.com, naukatolubie.pl, evklub.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.