Elektromobilność Volvo prezentuje nowoczesne miejskie autobusy hybrydowe i innowacyjną elektryczną hybrydę 12 października 2017 Elektromobilność Volvo prezentuje nowoczesne miejskie autobusy hybrydowe i innowacyjną elektryczną hybrydę 12 października 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Podczas odbywającego się w Warszawie VI Kongresu Transportu Publicznego Volvo zaprezentowało trzy zelektryfikowane autobusy miejskie – dwa o napędzie hybrydowym, w tym jeden przegubowy – pierwszy tego typu autobus użytkowany przez polski zakład komunikacyjny oraz innowacyjną elektryczną hybrydę. Reklama Uczestnicy VI Kongresu Transportu Publicznego, który odbywa się dniach 12-13 października w Warszawie, mieli okazję z bliska przyjrzeć się nowoczesnym autobusom miejskim Volvo wykorzystującym napęd elektryczny – hybrydowy i hybrydowo-elektryczny. Autobusy o napędzie hybrydowym pokazane podczas Kongresu Transportu Publicznego to pojazdy użytkowane przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie (autobus krótki, 12-metrowy) oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu (autobus przegubowy, 18-metrowy). Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche. Wszystko to sprawia, że są dużo przyjaźniejsze dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla. Pionierem w Polsce w wykorzystaniu autobusów hybrydowych na większa skalę był Inowrocław – jeździ tam 10 tego typu autobusów dostarczonych przez Volvo w roku ubiegłym. Kolejnym miastem stawiającym na hybrydy jest Sosnowiec – w ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo Polska kończy dostawy 35 hybrydowych autobusów miejskich, z czego 10 – to autobusy przegubowe (właśnie taki autobus można zobaczyć podczas Kongresu). To jak do tej pory największa jednorazowa dostawa pojazdów z napędem hybrydowym w Polsce. Hybrydy Volvo spotkać też można w Warszawie czy Wrocławiu. Volvo zaprezentowało ponadto na Kongresie tzw. elektryczną hybrydę. Autobusy o takim napędzie tym różnią się od „tradycyjnych” hybryd, że na większości trasy wykorzystują energię elektryczną. W swojej wrocławskiej fabryce Volvo produkuje autobus Volvo 7900 Electric Hybrid, który porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-6 minut i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji. Akumulatory są też ładowane podczas jazdy – przy hamowaniu i z nadwyżki mocy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii jest o 60 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 proc. Elektryczna hybryda to jednak nie tylko mniejsze zanieczyszczenie i oszczędność energii. To także możliwość aktywnego zarządzania napędem w strefach, w których porusza się autobus. Podczas gdy klasyczne hybrydy automatycznie przełączają się pomiędzy napędem spalinowym i elektrycznym – elektryczny wykorzystywany jest przy ruszaniu i przy małych prędkościach, to w przypadku elektrycznych hybryd istnieje możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast. Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie. Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w takich miastach jak Göteborg, Sztokholm, Hamburg, Luksemburg, Namur czy Kurytyba. W samym tylko Luksemburgu istnieją cztery linie autobusowe o łącznej długości 86 km, złożone wyłącznie z elektrycznych hybryd – w sumie jest to flota siedemnastu pojazdów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.