Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

W Krakowie kursuje autobus wodorowy! Emituje tylko parę wodną

W Krakowie kursuje autobus wodorowy

W Krakowie kursuje autobus wodorowy! Emituje tylko parę wodną

Wodór napędza ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Po pełnym zatankowaniu wodoru pojazd może przejechać do 350 km. Krakowska komunikacja wodorowa a miasto przewiduje zakup kolejnych środków transportu tego typu.

Reklama

W Krakowie kursuje autobus wodorowy

Od 24 czerwca Krakowie kursuje autobus wodorowy – zeroemisyjny miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna.

– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku na krakowskich ulicach pojawią się autobusy zasilane wodorem innych producentów – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Autobus wodorowy, z którego będą korzystać mieszkańcy Krakowa jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

Autobus kursuje na linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”). W kolejnych dniach autobus będzie się pojawiał także na innych liniach – 123 i 304.

Krakowska komunikacja wodorowa

W kwietniu tego roku PKN ORLEN uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. 

Do stacji tankowania wodoru w Krakowie dostawy tego ekologicznego paliwa trafiają z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe. Wszystko za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.

źródło: orlen.pl, krakow.pl, zdj. główne – Bogusław Świerzowski/ krakow.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.