Zielona komunikacja miejska w Polsce. Gdzie jeżdżą wodorowe i elektryczne autobusy?

Zielona komunikacja miejska w Polsce. Gdzie jeżdżą wodorowe i elektryczne autobusy?

Po Polsce jeździ coraz więcej zielonych autobusów. I nie chodzi tu o ich kolor. Niskoemisyjne pojazdy mają zmniejszyć skalę zanieczyszczeń powietrza. W których miastach jest najwięcej ekologicznych autobusów?

Autobusy elektryczne i wodorowe w Polsce

Autobusowa komunikacja miejska przechodzi transformację. Z ulic znikają pojazdy spalinowe, a w ich miejsce pojawiają się wodorowe i elektryczne. W zazielenianiu polskiej komunikacji miejskiej duże znaczenie odgrywa program wsparcia „Zielony Transport Publiczny”, który oferuje dofinansowanie do niskoemisyjnych autobusów. Z budżetu programu korzystają szczególnie mniejsze i średnie miasta, które wymagają poprawy komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej. W pierwszym naborze z dofinansowania skorzystało kilkadziesiąt miast.

Wcześniej, dzięki wsparciu w ramach programów „Gepard” i „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, samorządy zamówiły niemal 100 szkolnych autobusów elektrycznych. Wszystkie te programy dążą do zmniejszenia smogu i emisji gazów cieplarnianych na polskich drogach. W kilku polskich miastach od jakiegoś czasu kursują już elektryczne autobusy. 

C:\Users\agnieszka.szmit\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Zielony transport-1_ost.jpg

Z dofinansowania „Zielony Transport Publiczny” skorzystało kilkadziesiąt miast. Najwięcej, bo aż 26 autobusów elektrycznych wjedzie do Chełma (woj. lubelskie), Grudziądza (17) i Włocławka – 11 autobusów elektrycznych wyposażonych w magazyny energii.

  • Bolesławiec,
  • Chełm
  • Chodzież,
  • Gdynia
  • Grudziądz,
  • Mińsk Mazowiecki,
  • Ostrowiec Świętokrzyski,
  • Ostrów Wielkopolski,
  • Piotrków Trybunalski,
  • Radomsko,
  • Siedlce,
  • Słupsk,
  • Stalowa Wola,
  • Świdnica,
  • Toruń,
  • Wejherowo,
  • Włocławek,
  • Zakopane,
  • Ząbkowice Śląskie.

Elektryczna flota

Gdzie kursują już elektryczne autobusy? Przewożą pasażerów większych miast, m.in.: Krakowa, Łodzi, aglomeracji Śląskiej czy Warszawy. Wkrótce pojawią się też we Wrocławiu i w Trójmieście. Test autonomicznego autobusu ma za sobą Gdańsk. 

Testy elektrycznego minibusa w Gdańsku, fot. zyciepomorza.pl

Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) prawie co drugi elektrobus kupowany w 2020 roku w UE był produkowany w Polsce. Głównymi producentami elektryków jest Volvo, MAN i Solaris, który zrealizował najwięcej zamówień. Ale rynek e-mobility rozwija się także u nas. 

Testy elektrycznego Irizara w Krakowie, fot. MPK
Elektryczny autobus na stacji ładowania Warszawie, fot. ztm.waw.pl

Wodorowe autobusy w Polsce

Wodorowy autobus będzie kursował już tym roku po ulicach Konina. To MZK Konin będzie pierwszym przewoźnikiem w Polsce z takim pojazdem w swojej flocie. Przetarg wygrał  Solaris Bus & Coach. Wodorowy autobus wjedzie w 2023 roku również na ulice Lublina. Chełm zakupił 26 autobusów napędzanych energią elektryczną wytworzoną z wodoru. Szykuje się rewolucja w komunikacji.

Gdynia i Gdańsk wypróbowały trolejbusy na wodór Solaris Trollino 18 hydrogen w 2017 roku. Władze miast zauważyły potencjał paliwa wodorowego, które wg nich jest wyraźnie wydajniejsze i sprawia, że taki autobus ma większy zasięg niż pojazdy elektryczne. W celu promocji tego transportu, Gdynia podpisała list intencyjny z Lotosem na zakup autobusów. 

W ślady Trójmiasta w 2019 roku poszły inne miasta, takie jak Kraków czy Poznań, które wypróbowały wodorowe autobusy. W Poznaniu powstaje pierwsza stacja ładowania autobusów na wodór. Ponadto miasto przesłało wniosek o dofinansowanie kupna 84 autobusów wodorowych.

W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” realizowany jest też ten dedykowany napędowi wodorowemu „Hydrogen GZM”. Tylko 3 miasta złożyły wnioski o dofinansowanie pojazdów na wodór: Poznań, Włocławek i Chełm. O wodorowe trolejbusy stara się Trójmiasto.

Chcesz wiedzieć więcej o autobusach wodorowych w Polsce? kliknij w poniższy artykuł. 

Tankowanie wodorem trwa zaledwie kilka minut, a elektryczny pojazd wymaga nawet kilku godzin ładowania. Na razie to elektromobilność wygrywa w wyścigu o miano lidera niskoemisyjnej formy transportu, także ze względu na niższą cenę pojazdu.

Jednak to wodór jest przyszłością biopaliw, ponieważ jest najczęściej występującym pierwiastkiem na Ziemi. Energia wyprodukowana z wodoru jest jedną z najczystszych metod wytwarzania energii. Najlepiej, jeżeli wodór jest pozyskiwany z OZE.

źródło: wroclaw.pl. zyciepomorza.pl, kurierlubelski.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.