Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei

Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei

Skład zasilany wodorem, autonomiczna lokomotywa i inne ekologiczne rozwiązania powoli docierają na polską kolej. Czy zrównoważona kolej pozwoli zmniejszyć negatywny ślad środowiskowy?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Kiedy wodorowe pociągi wjadą na polskie tory?

Latem zostanie uruchomiona lokomotywa napędzana wodorem. Bydgoska firma Pesa ma świadomość, że wodór jest świetnym i ekologicznym rozwiązaniem dla transportu, ale równolegle jest wymagającym paliwem. Powszechnie dostępny gaz jest czysty, ma znakomite parametry fizyczne i chemiczne, ale może być też niebezpieczny ze względność na swoją łatwopalność. W czerwcu ma też odbyć się prezentacja wodorowego zespołu trakcyjnego Coradia iLint. Premiera będzie mieć miejsce na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Nowością w kraju mają być też pociągi bateryjne. Lokomotywy Traxx z funkcją „ostatniej mili” mają sprawdzić się z kolei w przypadku niezelektryfikowanych bocznic kolejowych, np. w portach i terminalach.

Efektywna gospodarka energią

Dyrektor polskiego oddziału Alstomu podaje, że rozwiązanie ERTMS pozwala na efektywne wykorzystanie energii, dzięki możliwości sterowania krzywą hamowania. Następnym krokiem jest rezygnacja z urządzeń przytorowych. Rozwiązaniem przyszłości ma być również kolej jednoszynowa – monorail, cicha i ekologiczna kolej miejska.

Autonomiczna kolej odpowiedzią na brak maszynistów

Autonomiczne pojazdy kojarzą się głównie z branżą motoryzacyjną, a także z transportem wodnym. Pisaliśmy niedawno o przełomowym projekcie grupy studentów AGH Solar Boats, którzy stworzyli autonomiczną łódź, przeznaczoną do pomiarów środowiskowych. Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszą się bardziej ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w branży kolejowej. Wśród nich jest koncepcja autonomicznej lokomotywy, która została już przetestowana w Europie. Koncern Alstom, mający swoją siedzibę także w Polsce, przejechał założoną trasę. Pociąg autonomiczny niedługo wjedzie na francuskie tory.

Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce mówi, że autonomiczna kolej jest łatwiejsza do wprowadzenia w transporcie szynowym niż samochodowym. Dodatkowo, pojazdy, które same się prowadzą, mogłyby wypełnić lukę związaną z brakiem chętnych na objęcie stanowiska maszynisty. Koncepcję i potencjał autonomicznej kolei rozważa też Polska Akademia Nauk. Samoprowadząca się lokomotywa miałyby przyczynić się do zoptymalizowania zużycia energii, obniżyłyby się koszty, a zwiększyłby się potencjał ekologiczny kolei – podaje Rynek kolejowy.

źródło: rynek-kolejowy.pl, PAP, pesa.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.