Transport przyszłości o prędkości dźwięku

Transport przyszłości o prędkości dźwięku

Nie jest ani samolotem, ani pociągiem, ani innym pojazdem szynowym. Hyperloop to ultraszybki system transportu, jakiego jeszcze świat nie widział. System polega na usunięciu dwóch cech, które spowalniają zwykłe pojazdy: tarcia i oporu powietrza. Aby pozbyć się tego pierwszego, kapsuła musi unosić się nad swoim torem, dzięki czemu Hyperloop osiąga miano pociągu lewitacji magnetycznej.

Szybki i pomysłowy

Inwestycja, która mogłaby zmienić oblicze światowego transportu, została częściowo sfinansowana przez założyciela firmy Tesla, Elona Muska. Celem projektu miałoby być wykreowanie nowej ery mobilności. Musk znany z zamiłowania do elektromobilności, tym razem zainwestował w inną formę przemieszczania się.

Kapsuła miałaby pomieścić 28 osób, a jej torem przemieszczania się byłaby specjalna rura, w której ciśnienie zostałoby obniżone do 1% ciśnienie atmosferycznego. Niebotyczna prędkość ok. 1220 km/h byłaby równa prędkości dźwięku. System Hyperloop obejmuje lewitację magnetyczną, podobnie jak technologie stosowane w projektach zaawansowanych kolei o dużych prędkościach, jak w Japonii i Niemczech.

Znany XIX-wieczny system

Systemy tranzytowe z rurami próżniowymi, służące do przemieszczania się istnieją od zaskakująco długiego czasu. W 1845 roku Isambard Kingdom Brunel, inżynier z Wielkiej Brytanii (jak i teraz Elon Musk), zaproponował zbudowanie rury w południowo-zachodniej Anglii, która napędzałaby pociągi z zawrotną wówczas prędkością 70 mil/h, czyli 110 km/h. Projekt okazał się wówczas niewykonalny ze względu na brak materiałów, które mogłyby podtrzymać konstrukcję, a koncepcja Brunela została porzucona. 

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Pomimo wysiłków Brunela minęło ponad sto lat, zanim dyrektor generalny Tesli i SpaceX zwrócił uwagę świata na technologię tranzytu rurowego. W 2013 roku opublikował 58-stronicowy artykuł techniczny, w którym nakreślił projekt Hyperloop, systemu transportowego zasilanego energią słoneczną, który opisał jako „skrzyżowanie Concorde’a, kolei i stołu do cymbergaja”. 

Dzisiejsza wersja transportu w rurze

Elon Musk twierdził, że pojazd może przejechać 350-milową (560-kilometrową) podróż między Los Angeles a San Francisco w zaledwie 35 minut za 20 dolarów. Oszacował, że koszt infrastruktury wyniósłby 6 miliardów dolarów. Powiedział również, że nowy system tranzytowy powinien być bezpieczniejszy niż jakikolwiek obecny środek transportu, odporny na warunki atmosferyczne i trzęsienia ziemi. 

Wegański akcent

W 2014 roku założono firmę Virgin Hyperloop. Została zainicjowana z myślą o urzeczywistnieniu wizji Muska o futurystycznym systemie transportowym. Firma dokonała istotnych zmian technicznych od czasu pierwotnej propozycji Muska i zdecydowała się nie podążać trasą z Los Angeles. Virgin chce jednak, aby futurystyczny pojazd był przyjazny dla środowiska, między innymi dzięki wegańskim siedzeniom i niektórym materiałom kapsuły wykonanym z surowców pochodzących z recyklingu. 

Ekonomia

Chociaż technologia Hyperloop rozwiązuje problemy związane z tarciem i oporami powietrza, to projektowi trudno zaistnieć ze względu na warunki ekonomiczne. Kwoty podane przez Elona Muska okazały się być zaniżone, twierdzą eksperci ds. finansów i transportu. System musiałby zdobyć spore dofinansowanie i wzbudzić zainteresowanie inwestorów, aby stać się komercyjnym transportem. 

H25Er1SydpjF62NgdJKoVuZijiHSUfeRfTQHV0wAYJS9kfodCRT7PmlA6pItp IFyu70OItoRE0yrppmhAWlL62E feAbwlLHeZiQrmQm34g6tOuZu8pMMivW0XmHzma9IJowrCD
źródło: nevomo.tech

W Polsce technologią hyperloop zajmuje się firma Nevomo, która opracowała technologię dla systemu magrali, czyli kolei magnetycznej, osiągającej prędkość ponad 550 km. firma podaje, że dzięki technologii można by przedostać się z Krakowa do Gdańska w 35 minut. Założyli ją absolwenci Politechniki Warszawskiej, którzy pracują nad modelem hyperloop, osiągającym 1200 km/h (w odpowiedzi na anons Elona Muska). W 2018 roku firma została wyróżniona w sektorze mobilności w Europie jako jeden z najlepszych startupów. Arabia Saudyjska planowała rozpoczęcie działalności komercyjnej pojazdu w 2020 roku, jednak przesunięto tę datę o 10 lat.

źródło: discovermagazine.com, nevomo.tech

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.