Polska elektryczna terenówka na Rajdzie Dakar

Końcem 2018 roku Innovation AG zaprezentowało Sokoła 4×4 – pierwszą w 100% elektryczną terenówkę stworzoną metodą ekokonwersji. Sokół zasila flotę kilku jednostek w Polsce – w tym Karkonoskiego Parku Narodowego.

Pomysłowi i postępowi

Spółka Innovation AG ma się czym pochwalić. Sokół 4×4 to niewątpliwie krok milowy w kierunku przemiany transportu napędzanego konwencjonalnymi paliwami na niskoemisyjny napęd. Elektryczny jeep, jak podają członkowie spółki, miał wystartować na początku roku w rajdzie Dakar, jednak plany organizatorów wyścigu musiały zostać odłożone na przyszłość. Jednak ten rok nie był stracony dla polskiej spółki. Bowiem Innovation AG zrealizował inne plany. Samochody zasilają flotę w Karkonoskim Parku Narodowym, pomagają w realizacji pracy na „ostatniej mili” dla InPostu oraz przemieszczają się na terenie kopalni KGHM. Co więcej, pod koniec 2020 roku w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w kraju elektryczne pogotowie energetyczne. Już dziś pomaga obsługiwać największą polską farmę fotowoltaiczną.

Fotowoltaika od Columbus Energy
źródło: InnovationAG

W pierwszej wersji Sokół 4×4 z 2018 roku oparł się na samochodzie terenowym Land Rover Defender 110 z napędem na 4 koła o masie 2,2 tony. Bateria o pojemności 85 kWh pozwala na przejechanie około 300 km. Moc pojazdu to 200 kW, a moment obrotowy wynosi 350 Nm. Elektryczny Sokół został stworzony z myślą o trudnych i ekstremalnych warunkach terenowych, np. ulewach, wysokim poziomie wody czy zasolenia.

Fabryka elektrycznych vanów  w Polsce

E-VAN to polski program wsparcia produkcji i wzbogacania flot z gałęzi dostaw do przejścia na elektromobilne lub wodorowe rozwiązania. Innovation AG uzyskała największą ilość punktów, a co za tym idzie, będzie mogła skorzystać z finansowania niskoemisyjnych rozwiązań dla transportu. Pojazdy muszą mieć ładowność przynajmniej 1 tony i zasięg ok. 250 km na jednym ładowaniu (elektryczne pojazdy) lub 400 km (wodorowe).

Innovation AG zaproponowało efektywny pojazd, który ogranicza straty energii, a inżynierowie dołożyli wszelkich starań, aby pojazd odznaczał się najlepszymi parametrami dot. zasięgu, redukcji masy, czy ładowności. Pomysłowa była też opcja dot. wypożyczania baterii i wykorzystania ich w przyszłości w formie magazynów energii, stąd pierwsze miejsce spółki w ogólnopolskim konkursie. Czy w Polsce powstanie pierwsza fabryka elektrycznych vanów? Okaże się niedługo.

źródło: InnovationAG

– Przede wszystkim NCBiR bardzo rozsądnie zorganizował konkurs, dzieląc go na etapy i stopniowo kwalifikując najlepsze polskie firmy. To bardzo nowoczesna formuła, która wymusiła utrzymywanie ciągłego wysokiego poziomu merytorycznego i zarządzania organizacją. Uważam, że projekt EVAN ma duże szanse na końcowy sukces, rozumiany jako wprowadzenie polskich pojazdów elektrycznych na konkurencyjny rynek. Powstanie fabryki będzie też ogromną szansą dla regionu Zgorzelca i Bogatyni, który przechodzi właśnie transformację gospodarczą. Wygaszany kombinat w Turowie będzie uwalniał, w ciągu najbliższych lat, duże zasoby wykwalifikowanych pracowników. Myślę, że jurorów z NCBiR przekonało nasze duże doświadczenie. Mamy już za sobą sześć projektów związanych z elektromobilnością i ekokonwersją, realizowanych dla rynkowych potentatów, takich jak KGHM czy Inpost skomentował wygraną Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.

Pozytywną ocenę pracy inżynierów z Innovation AG postawił także Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych:

Takie podejście redukuje koszty, dzięki czemu cały projekt staje się bardziej efektywny ekonomiczniepowiedział.

Innovation AG od ponad 20 lat zajmuje się przebudowami oraz remontami pojazdów rajdowych i specjalnych. Spółka pracuje nad budową niskoemisyjnych pojazdów elektrycznych. Proces ekokonwersji w dużej skali ma miejsce w zakładach konsorcjum bazującego na odpowiedzialnych dostawcach z zakresu produkcji pojazdów.

źródło: InnovationAG