OZE Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę na wodór 15 maja 2021 OZE Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę na wodór 15 maja 2021 Przeczytaj także OZE Ponad połowa prądu z OZE do końca tej dekady – taki plan dla Polski ma ministerstwo 56,1% – tyle wyprodukowanej energii ma w Polsce pochodzić z odnawialnych źródeł do 2030 roku. Tak wynika ze zaktualizowanej wersji Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK), który zaprezentowało wczoraj Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jakie działania mają doprowadzić nas do tego wyniku i ile transformacja energetyczna będzie kosztować? Energia wiatrowa Nowy chiński władca wiatru – w Państwie Środka powstała potężna turbina o rekordowej mocy Jeden z chińskich koncernów energetycznych ogłosił pod koniec ubiegłego tygodnia, że udało im się zamontować wyjątkowo potężną turbinę wiatrową na wyspie w prowincji Hajnan. Obiekt jest przeznaczony do energetyki offshorowej i ma możliwość wytworzenia zawrotnej ilości 80 mln kilowatogodzin energii w przeciągu roku. Latem uruchomiona zostanie lokomotywa napędzana wodorem. Autorem i wykonawcą projektu jest bydgoska Pesa, która od kilkuset lat zajmuje się naprawą i produkcją pojazdów szynowych. Reklama Paliwo przyszłości O projekcie poinformował Krzysztof Zdziarski, prezes spółki podczas tegorocznej edycji kongresu Impact’21. – Zaczęliśmy prace nad pojazdem wodorowym już dwa lata temu. Zastanawialiśmy się od czego zacząć, żeby nie była to jaskółka, która nie doleci. Doszliśmy do wniosku, wspólnie zresztą z Orlenem, który jest z wodorem obeznany, wodór stosuje w swojej technologii na co dzień i mniej się go boi niż inne przemysły, że może w zamkniętym obiegu rafinerii płockiej, czyli na torach wewnętrznych byśmy przygotowali taką lokomotywę wodorową. Nauczylibyśmy się z nią obchodzić wspólnie, czyli jako użytkownik i zespół tankujący, przygotowujący to paliwo – wyjaśniał Zdziarski. Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru w dwóch polskich miastach Koniec za kilka miesięcy Prace nad pojazdem są już na zaawansowanym poziomie. Poza gotowymi ramami konstrukcji, z Kanady dotarło też ogniwo wodorowe. Zbiorki dotrzeć mają w najbliższych dniach. Potem wystarczy wszystko zmontować i można uruchamiać. Jak twierdzi prezes Zdziarski, lokomotywa ma być w pełni gotowa we wrześniu. Aktualnie trwają rozmowy z instytucjami rządowymi. Konieczne są bowiem odpowiednie certyfikacje. Licznik elektromobilności: pierwsze samochody wodorowe w Polsce Energia z potencjałem Szef Pesy ma świadomość, że wodór jest wymagającym paliwem. Z jednej strony jest powszechnie dostępny, czysty, ma znakomite parametry fizyczne i chemiczne, ale jest też niebezpieczny. Ma właściwości łatwopalne, wystarczy niewielka nieszczelność, by wybuchł. Źródło: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.