OZE Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę na wodór 15 maja 2021 OZE Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę na wodór 15 maja 2021 Przeczytaj także Energetyka Greenpeace zawiadamia NIK. Organizacja wskazuje rozbieżności w planach energetycznych rządu i PSE Organizacja ekologiczna Greenpeace złożyła wniosek do Naczelnej Izby Kontroli (NIK) o kontrolę w ministerstwach i w spółce Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Powodem jest rzekome odnalezienie rozbieżności w planach energetycznych rządu oraz spółek energetycznych dotyczące wydatków na gazowe źródła energii. Geotermia Mikrofale w energetyce geotermalnej. Wiertło z USA szansą dla Europy? Wiertło z USA wykorzystujące technologię mikrofal może zrewolucjonizować energetykę geotermalną. Nowa metoda pozwala zwiększyć prędkość wiercenia w granicie nawet pięciokrotnie, w porównaniu z tradycyjnymi technologiami. W Europie i Polsce, gdzie geotermia sięga dotąd maksymalnie kilku kilometrów technologia ta mogłaby radykalnie zwiększyć wydajność i niezależność energetyczną, o ile otrzyma wsparcie na dalszy rozwój ze strony rządu USA. Latem uruchomiona zostanie lokomotywa napędzana wodorem. Autorem i wykonawcą projektu jest bydgoska Pesa, która od kilkuset lat zajmuje się naprawą i produkcją pojazdów szynowych. Reklama Paliwo przyszłości O projekcie poinformował Krzysztof Zdziarski, prezes spółki podczas tegorocznej edycji kongresu Impact’21. – Zaczęliśmy prace nad pojazdem wodorowym już dwa lata temu. Zastanawialiśmy się od czego zacząć, żeby nie była to jaskółka, która nie doleci. Doszliśmy do wniosku, wspólnie zresztą z Orlenem, który jest z wodorem obeznany, wodór stosuje w swojej technologii na co dzień i mniej się go boi niż inne przemysły, że może w zamkniętym obiegu rafinerii płockiej, czyli na torach wewnętrznych byśmy przygotowali taką lokomotywę wodorową. Nauczylibyśmy się z nią obchodzić wspólnie, czyli jako użytkownik i zespół tankujący, przygotowujący to paliwo – wyjaśniał Zdziarski. Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru w dwóch polskich miastach Koniec za kilka miesięcy Prace nad pojazdem są już na zaawansowanym poziomie. Poza gotowymi ramami konstrukcji, z Kanady dotarło też ogniwo wodorowe. Zbiorki dotrzeć mają w najbliższych dniach. Potem wystarczy wszystko zmontować i można uruchamiać. Jak twierdzi prezes Zdziarski, lokomotywa ma być w pełni gotowa we wrześniu. Aktualnie trwają rozmowy z instytucjami rządowymi. Konieczne są bowiem odpowiednie certyfikacje. Licznik elektromobilności: pierwsze samochody wodorowe w Polsce Energia z potencjałem Szef Pesy ma świadomość, że wodór jest wymagającym paliwem. Z jednej strony jest powszechnie dostępny, czysty, ma znakomite parametry fizyczne i chemiczne, ale jest też niebezpieczny. Ma właściwości łatwopalne, wystarczy niewielka nieszczelność, by wybuchł. Źródło: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.