Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje 20 listopada 2024 Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje 20 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Reklama Co dalej z inwestycją? W maju 2024 roku zgodę na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera wydał prezydent Jaworzna. W styczniu 2024 roku ElectroMobility Poland uzyskała środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia. Kolejnym etapem było przeprowadzenie audytu, który fabryka przeszła pomyślnie. – Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych – skomentował Paweł Poneta, prezes zarządu ElectroMobility Poland. Skąd więc wynika opóźnienie? Najprawdopodobniej jest związane z oczekiwaniem na rządową decyzję. W marcu Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej informował, że 4,7 mln, które miało trafić do Izery z KPO, zostało przesunięte na inne plany. – W projekcie Electromobility Poland, tym od Izery, też dokonaliśmy zmian, bo ta wizja PiS była również ewidentną halucynacją. Nie było takiego przypadku, żeby ex nihilo, z niczego, powstał samochód. Myśmy ten projekt wprowadzili na zupełnie inne tory – skomentował sytuację Jakub Jaworski, minister aktywów państwowych. Według ministra, aktualnie trwają negocjacje z chińskim partnerem – firmą Geely. Do sejmu trafiła ustawa, która ma umożliwić wejście kapitałowe w projekt Elektromobility ze środków KPO. Ponad 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych. Startują konsultacje Pierwsza taka inwestycja w Polsce Inwestycja ma powstać w Jaworznie – umowę o współpracy ws. Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i samorządu Jaworzna podpisali w 2022 roku. Inwestycja ma pomóc w zagospodarowaniu 365 ha terenów inwestycyjnych. O wyborze lokalizacji zadecydowało sąsiedztwo szlaków transportowych, w tym korytarza Bałtyk-Adriatyk, który ma ułatwić optymalizację łańcucha dostaw. Zakład ma produkować nawet 300 tys. samochodów elektrycznych rocznie i oferować zatrudnienie dla 2000 osób. – Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu. Pamiętajmy, że fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego – komentował Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. Zobacz też: Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Źródła: gazeta.pl, portalmorski.pl, dziennikzachodni.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.