Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje 20 listopada 2024 Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje 20 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Reklama Co dalej z inwestycją? W maju 2024 roku zgodę na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera wydał prezydent Jaworzna. W styczniu 2024 roku ElectroMobility Poland uzyskała środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia. Kolejnym etapem było przeprowadzenie audytu, który fabryka przeszła pomyślnie. – Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych – skomentował Paweł Poneta, prezes zarządu ElectroMobility Poland. Skąd więc wynika opóźnienie? Najprawdopodobniej jest związane z oczekiwaniem na rządową decyzję. W marcu Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej informował, że 4,7 mln, które miało trafić do Izery z KPO, zostało przesunięte na inne plany. – W projekcie Electromobility Poland, tym od Izery, też dokonaliśmy zmian, bo ta wizja PiS była również ewidentną halucynacją. Nie było takiego przypadku, żeby ex nihilo, z niczego, powstał samochód. Myśmy ten projekt wprowadzili na zupełnie inne tory – skomentował sytuację Jakub Jaworski, minister aktywów państwowych. Według ministra, aktualnie trwają negocjacje z chińskim partnerem – firmą Geely. Do sejmu trafiła ustawa, która ma umożliwić wejście kapitałowe w projekt Elektromobility ze środków KPO. Ponad 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych. Startują konsultacje Pierwsza taka inwestycja w Polsce Inwestycja ma powstać w Jaworznie – umowę o współpracy ws. Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i samorządu Jaworzna podpisali w 2022 roku. Inwestycja ma pomóc w zagospodarowaniu 365 ha terenów inwestycyjnych. O wyborze lokalizacji zadecydowało sąsiedztwo szlaków transportowych, w tym korytarza Bałtyk-Adriatyk, który ma ułatwić optymalizację łańcucha dostaw. Zakład ma produkować nawet 300 tys. samochodów elektrycznych rocznie i oferować zatrudnienie dla 2000 osób. – Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu. Pamiętajmy, że fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego – komentował Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. Zobacz też: Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Źródła: gazeta.pl, portalmorski.pl, dziennikzachodni.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.