Na wodór Wodór przyszłością transportu? HydroFLEX, Solaris i Renfe 15 lipca 2019 Na wodór Wodór przyszłością transportu? HydroFLEX, Solaris i Renfe 15 lipca 2019 Przeczytaj także Na wodór Rewolucyjne odkrycie: gigantyczne zasoby wodoru pod ziemią Według najnowszych badań, we wnętrzu ziemi może się znajdować nawet 6,2 biliona ton wodoru. Ilość ta mogłaby zaspokoić ludzkie potrzeby energetyczne przez najbliższe… 1000 lat! Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Eksperci Luxfera ds. paliw alternatywnych we współpracy z Porterbrook i Centrum Badań Kolejowych Uniwersytetu w Birmingham wykorzystali butle z wodorem G-Stor® H2 do napędzania pierwszego w Wielkiej Brytanii pełnowymiarowego pociągu demonstracyjnego napędzanego wodorem. Reklama Projekt HydroFLEX, zaprezentowany na wystawie RailLive 2019, składa się z dawnego pociągu elektrycznego Thameslink, który został zmodernizowany przy użyciu wodorowego systemu paliwowego. Czterocylindrowe rozwiązanie w zakresie wodoru zostało opracowane i zmontowane w zakładzie Luxfer’s Nottingham w Wielkiej Brytanii, który dostarcza również rozwiązania wodorowe dla wielu europejskich autobusów, w tym dwupokładowych autobusów w Londynie. – Dzięki niedawnemu zobowiązaniu rządu do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku, wodór stanowi prawdziwą alternatywę dla transportu oleju napędowego i energii elektrycznej – skomentował dr Mark Lawday, szef sprzedaży Luxfer w Europie. Solaris na wodór Podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego 2019 w Sztokholmie Solaris zaprezentował dwa pojazdy zeroemisyjne – Solaris Urbino 12 hydrogen oraz Solaris Urbino 12 electric, w nowszej odsłonie. Wykorzystując technologię wodorową, przedsiębiorstwo z Bełchatowa umożliwi autobusom pokonanie większych dystansów przy zerowej emisji. Solaris Bus & Coach S.A., tworząc bezemisyjne portfolio, jest przygotowane na współczesne wyzwania oraz potrzeby klientów dotyczące zasięgu, elastyczności, a także operacyjności oferowanych pojazdów. Hiszpańskie Renfe fot. CARLOS TEIXIDOR CADENAS wikimedia Narodowy przewoźnik kolejowy Hiszpanii Renfe zapowiedział w maju tego roku przetarg na dostawę 105 regionalnych zespołów trakcyjnych. Firma zainteresowana jest pojazdami elektrycznymi, elektryczno-spalinowymi i hybrydowymi. Refne wnioskuje również o uruchomienie własnych pociągów z Montpelier do Lyonu oraz o obsługę trasy Lyon – Marsylia. Pociągi, które miałyby jeździć na tych trasach, to zestawy TGV wyprodukowane w latach 1991-1993 po odświeżeniu wnętrz. Wnioskowane połączenia będą odbywać się wyłącznie na terytorium Francji. Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) podała w najnowszym raporcie, że wykorzystanie wodoru jest szansą na bardziej zróżnicowaną i bezpieczną przyszłość energetyczną. – Wodór ma największą gęstość energii, a to oznacza, że mniejsza objętość daje nam więcej energii. W elektromobilności wodór zdominuje rozwiązania, zwłaszcza ciężki transport, natomiast transport osobowy jest opłacalny na baterie. W tej chwili jest już wiele inwestycji na świecie. Już mamy 65 eksploatowanych autobusów wodorowych, mamy pierwsze zamówienia na pociągi wodorowe. Niemcy zamówili 27 pociągów, które będą jeździć wokół Kolonii, i to jest jakiś przełom – powiedział prof. Tadeusz Uhl z Akademii Górniczo-Hutniczej. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.