Elektromobilność Wodorowe samochody 27 października 2017 Elektromobilność Wodorowe samochody 27 października 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Powszechne korzystanie z samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej prawdopodobną wizją. Chociaż w dalszym ciągu są to maszyny drogie i często jeszcze niedostępne dla przeciętnego obywatela, to są one jednak ciche, ekonomiczne, szybkie i przyjazne w prowadzeniu. Jednym z ich nielicznych problemów, poza wysoką ceną, jest względnie krótki zasięg nawet po pełnym naładowaniu. O wiele lepiej pod tym względem wypadają samochody napędzane biopaliwem lub wodorem, którego spalanie nie powoduje emisji żadnych szkodliwych gazów. Reklama Chociaż tego typu pojazdy postrzegane są jako technologia przyszłości, to ciągle brak efektywnych metod przechowywania wodorowego paliwa. Na dodatek pierwiastek ten bardzo często łączy się z innymi, tworząc gazy, takie jak para wodna czy metan. Aby wydzielić z nich wodór należy przeprowadzić odrębny proces chemiczny, przy którym niezbędne są specjalne membrany tworzone z wykorzystaniem drogich surowców, takich jak np. pallad, a korzystanie z nich powoduje, że paliwo wodorowe jest znacznie droższe od zwykłego. Jedną z koncepcji obniżenia jego ceny jest zmniejszanie ilości palladu w membranie. Na inny pomysł rozwiązania tego problemu wpadła grupa naukowców z Worcester Polytechnic Institute w USA. Zbudowali oni membranę przy wykorzystaniu ciekłych metali o temperaturze około 500°C. Początkowo eksperyment ten miał jedynie stanowić próbę zastąpienia ekstremalnie drogiego palladu, którego cena wynosi kilkaset dolarów za uncję. Po serii testów okazało się, że urządzenie oddziela wodór w sposób o wiele efektywniejszy, niż wcześniej używany pierwiastek. Przełomowe odkrycie zainteresowało tamtejszy rząd. Ravindra Datta, który przewodzi grupie inżynierów z WPI, wystąpił o dotację do Departamentu Energetyki Stanów Zjednoczonych i uzyskał milion dolarów wsparcia, które ma przeznaczyć na rozwój swojego pomysłu. Tak jak samochody elektryczne, pojazdy wodorowe wyposażone są w silnik poruszany mocą prądu. Jedyną różnicą jest fakt, że zamiast przechowywać elektryczność, zbiornik napełnia się paliwem w postaci gazu lub cieczy, które następnie przetwarzane jest bezpośrednio na moc. W taki sposób możliwe jest wytworzenie samochodów, które połączą zalety modeli wodorowych i elektrycznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.