OZE Zasobnik ciepła i chłodu – rewolucyjny wynalazek z Politechniki Lubelskiej 25 maja 2017 OZE Zasobnik ciepła i chłodu – rewolucyjny wynalazek z Politechniki Lubelskiej 25 maja 2017 Przeczytaj także OZE Bliski Wschód buduje 2,8 GW PV z magazynami energii. Jak ta inwestycja zmieni europejską energetykę? Arabia Saudyjska i Bahrajn rozpoczynają jeden z kluczowych projektów OZE na Bliskim Wschodzie – elektrownię słoneczną z wielkoskalowym magazynem energii. Inwestycja ma nie tylko wspierać transformację energetyczną Bahrajnu, ale również wyznaczać nowe standardy współpracy transgranicznej i handlu energią w regionie. Ponadto technologia przesyłu czystej energii między granicami państw może stać się w przyszłości standardem na rynku polskim i europejskim. OZE Energetyczny paradoks Niemiec 2025: mniej wiatru i deszczu, więcej energii z OZE Pomimo „historycznie słabego” pierwszego kwartału 2025 roku pod względem produkcji odnawialnych źródeł energii (OZE) – głównie spadku mocy energii z wiatru i energii wodnej – udział OZE wzrósł w Niemczech o 0,7% względem roku poprzedniego. W jaki sposób stało się to możliwe? Naukowcy z Politechniki Lubelskiej opracowali nowatorskie rozwiązanie, które ma umożliwić zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych. Nowy system nazywa się „Sposób i układ magazynowania ciepła i chłodu w pojazdach z napędem elektrycznym.” Reklama Urządzenie składa się z 2 głównych części: wysokosprawnego generatora ciepła lub chłodu oraz magazynu energii. Połączone są one ze sobą obwodem hydraulicznym. Materiałem gromadzącym energię może być woda. Specjalnie dla portalu Świat OZE, zasadę działania nowatorskiego systemu wyjaśnia autor wynalazku mgr inż. Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej. Nasze rozwiązanie wpływa na poprawę komfortu cieplnego pasażerów w pojazdach z napędem elektrycznym poprzez zastosowanie układu magazynowania ciepła albo chłodu. Zamiast utrzymywać ciepło lub chłód poprzez standardową klimatyzację, co w upalnych temperaturach może skrócić zasięg pojazdu nawet o 40%, energia magazynowana jest w formie ciepła utajonego – wyjaśniał mgr inż. Dariusz Zieliński. Autobusy elektryczne wyposażane są niemal wyłącznie w baterie elektrochemiczne, gdy tymczasem blisko 40% energii wykorzystywane jest na procesy klimatyzacji. Pamiętając, że w procesach tych generujemy chłód lub ciepło, nieuzasadnionym ekonomicznie jest wykorzystywanie do tego celu bardzo drogich zasobników elektrochemicznych. Stąd powstał pomysł i wykonany został model laboratoryjny układu magazynowania energii termicznej – mówił prof. Wojciech Jarzyna, kierownik Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych. Nasze urządzenie ma następujące zalety: większa pojemność energii w tej samej masie co bateria, wielokrotnie niższa cena oraz brak negatywnego oddziaływania na środowisko – podsumował D. Zieliński. Aby przeprowadzić badania w terenie zespół inżynierów z Politechniki Lubelskiej zainstalował mniejszą wersję urządzenia w autobusie Ekovolt, użytkowanym przez MPK Lublin. Wynalazek został doceniony podczas tegorocznej edycji Międzynarodowej Wystawy Wynalazczości, Nowoczesnej Techniki i Wyrobów „Geneva Inventions”, która odbyła się na przełomie marca i kwietnia br. w Genewie. Lubelski projekt, którego współtwórcą jest doktorant Dariusz Zieliński, otrzymał srebrny medal przyznany przez komisję konkursową Wystawy oraz złoty medal jako nagroda specjalna sponsorowana przez Urząd Patentowy Portugalii. Wynalazki oceniane były pod kątem innowacyjności, stopnia zaawansowania oraz możliwości zastosowania w przemyśle. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.