Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Zużyte łopaty wiatraków pomogą w budowie i modernizacji polskich mostów

Zużyte łopaty wiatraków pomogą w budowie i modernizacji polskich mostów

Politechnika Rzeszowska realizuje projekt wykorzystania zużytych łopat wiatraków do budowy i modernizacji infrastruktury drogowej. Materiały odzyskane w procesie recyklingu śmigieł będą elementami dźwigarów, a tym samym przysłużą się rozwojowi zrównoważonego budownictwa w Polsce. 

Reklama

Zużyte łopaty wiatraków pomogą w budowie i modernizacji polskich mostów 

Łopaty wiatraków to najtrudniejszy do przetworzenia element turbiny wiatrowej, dlatego uratowanie ich przed wysypiskiem jest nie lada wyzwaniem. Składa się on z polimeru najczęściej wzmocnionego włóknami węglowymi lub szklanymi (FRP). Jak udowodnili polscy naukowcy, odzyskanie tych materiałów może przysłużyć się zrównoważonemu budownictwu. 

Rozwiązanie zaproponowane przez naukowców Politechniki Rzeszowskiej zakłada wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu turbin wiatrowych do konstrukcji hybrydowych dźwigarów, które następnie pomogą w modernizacji oraz budowie polskich mostów. Odzyskane elementy z łopat wiatraków zostaną połączone z niekonwencjonalnym betonem, tzw. fibrobetonem. To rodzaj budulca, który powstaje m.in. z włókien zbrojeniowych. Do jego produkcji można wykorzystać szkło, stal, tworzywa sztuczne oraz bazalt.  

Projekt jest odpowiedzią na potrzebę nowego recyklingu produktowego WTB jako alternatywa dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału. Daje możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych, tańszych rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego wyjaśniła Anna Worosz, przedstawicielka biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej. 

Dźwigary z recyklowanych łopat wiatrowych będą służyć do budowy przęsła obiektu mostowego w publicznym ciągu drogowym. Inicjatorzy twierdzą, że ta metoda będzie znacznie tańszą i trwalszą alternatywną dla przęseł betonowych, stalowych i zespolonych. 

Realizacja przedsięwzięcia ma rozpocząć się już na początku przyszłego roku i potrwa 36 miesięcy. Budżet projektu wynosi 1,3 mln złotych i został dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 

To nie pierwszy raz, kiedy zużyte wiatraki służą budowie infrastruktury drogowej. 

Pionierski projekt kładki wykonanej ze śmigieł wiatraków

W zeszłym roku premierę miał inny, przełomowy projekt wykorzystujący turbiny wiatrowe. Przez rzekę Szprotawę można przejść lub przejechać rowerem, poruszając się po 23 metrowej kładce skonstruowanej, dzięki zużytym śmigłom wiatraka. To pierwszy na świecie projekt, który wykorzystał materiały z recyklingu łopat do konstrukcji alternatywnych dźwigarów. 

Most łączy centrum miasta z dworcem kolejowym i zastąpił konstrukcję, która nie spełniania norm bezpieczeństwa. Za realizację projektu odpowiada firma ANMET we współpracy z GP RENEWABLES GROUP, ekspertami z dziedziny fundamentów wiatrowych. 

Pierwsza w historii farma wiatrowa z łopatami z recyklingu

Kilka miesięcy temu do morskiej farmy wiatrowej Kaskasi w Niemczech dołączyła pierwsza w historii turbina wiatrowa z łopatami z recyklingu. Wszystko dzięki technologii RecyclableBlade, która umożliwia pełne odzyskiwanie komponentów ostrza pod koniec okresu jego eksploatacji.

https://www.youtube.com/watch?v=3iZ6W8_tzqA

Oddzielenie komponentów wchodzących w skład ostrza, takich jak żywica, włókno szklane i drewno, uzyskiwane jest poprzez zastosowanie łagodnego roztworu kwasu. Odzyskane materiały tworzą potem nowe produkty, np. walizki i obudowy do płaskich ekranów. Ogranicza to konieczność korzystania z surowców i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym. 

Źródła: w.prz.edu.pl, naukawpolsce.pl

Fot. główna: Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.