Elektromobilność 840 tys. samochodów elektrycznych w Polsce – to prognoza na 2030 rok 07 czerwca 2024 Elektromobilność 840 tys. samochodów elektrycznych w Polsce – to prognoza na 2030 rok 07 czerwca 2024 Przeczytaj także Wiadomości OZE Ludzki mocz – czy może być stosowany jako nawóz dla wzrostu upraw? Jak się okazuje, ludzki mocz może mieć nietypowe zastosowanie. Jego skład to bomba odżywcza dla roślin, wspomagająca wzrost upraw. Co więcej, pozyskiwanie moczu jest darmowe i ekologiczne, w przeciwieństwie do nawozów syntetycznych. Elektromobilność Autobus elektryczny testowany na pustyni. Sprawdzano wytrzymałość baterii w wysokich temperaturach Coraz bardziej widoczne skutki globalnego ocieplenia sprawiają, że państwa inwestują w zeroemisyjne i przyjazne dla środowiska technologie. Zmiany te zachodzą… Nawet 840 tysięcy – tyle elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych ma jeździć po polskich drogach do 2030 roku. Tak przynajmniej wynika z najnowszej edycji raportu “Polish EV Outlook” opublikowanej przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności. Co jeszcze eksperci i branża uważają o przyszłości elektryków w Polsce? Reklama Polski rynek samochodów elektrycznych: liderami firmy i duże miasta „Polish EV Outlook 2024” potwierdza bardzo dynamiczny rozwój rynku samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce. Od 2019 roku (gdy opublikowano pierwszą edycję „PEVO”) udział BEV (z ang. “battery electric vehicle”, a więc całkowicie elektryczny pojazd z baterią) w rejestracjach nowych pojazdów osobowych w naszym kraju wzrósł niemal 14-krotnie. Z najnowszej edycji opracowania PSNM wynika, że elektromobilność w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim w największych miastach. – Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 23% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2023 roku stolica odpowiadała również za ponad 24% nowych rejestracji BEV w Polsce. Ok. 26% krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8% – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSNM. Swój udział w polskim rynku elektromobilności coraz mocniej zaznaczają firmy. Przedsiębiorcy (bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadają za 85% rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym na krajowym rynku. Udział firm jest zatem jeszcze wyższy niż w latach ubiegłych. Licznik AFIR: Polska ma wiele do zrobienia w zakresie rozwoju infrastruktury dla elektromobilności Co musi się stać, żeby elektromobilność w Polsce zdecydowanie przyspieszyła? „Polish EV Outlook 2024” prezentuje trzy scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W wariancie pesymistycznym przedstawiono potencjalne, teoretyczne konsekwencje braku uruchomienia programów subsydiów. Z kolei scenariusz optymistyczny przewiduje wdrożenie najbardziej kompleksowego systemu wsparcia, obejmującego m.in. możliwość odliczenia 100% VAT przy nabyciu samochodów elektrycznych, dopłaty do używanych BEV czy też wprowadzenie instrumentów wpływających na obniżenie cen energii elektrycznej. – Optymalizację zasad udzielania dofinansowania (w szczególności podwyższenie budżetu programu „Mój Elektryk” oraz wzrost ceny maksymalnej dotowanych pojazdów do 275 tys. zł) przewiduje również scenariusz realistyczny. W naszych prognozach uwzględniliśmy także założenia wspólne dla wszystkich scenariuszy takie jak m.in. wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku, czy też wzrost praktyczności pojazdów zeroemisyjnych (w odniesieniu do zasięgów i mocy ładowania). Absolutnie kluczowym czynnikiem jest wdrożenie zmian regulacyjnych i systemowych wpływających na rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Przyjęliśmy ponadto założenia, które mogą mieć negatywny wpływ na rynek e-mobility, w tym wzrost cen energii elektrycznej. Niezależnie od tego prognozujemy kontynuację wzrostu popytu na BEV wśród nabywców w Polsce. Zakładamy, że do 2030 roku sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju będzie ponad 7-krotnie wyższa niż w roku 2023 – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM. Już niedługo dopłaty do używanych samochodów elektrycznych? 840 tysięcy elektryków do końca dekady. Potrzebne więcej stacji ładowania Z prognoz PSNM wynika, że przy spełnieniu odpowiednich warunków udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku nowych pojazdów osobowych może wzrosnąć z zaledwie 3,6% w 2023 roku do prawie 12% w 2025 roku i ok. 22% w roku 2030. W konsekwencji za niecałe 7 lat park BEV o DMC do 3,5 t będzie liczyć w naszym kraju ponad 840 tys. szt. Flota hybryd typu plug-in (PHEV) do tego czasu wzrośnie do ok. 529 tys. pojazdów. – Dynamiczna elektryfikacja transportu w kolejnych latach powoduje, że już teraz konieczne jest zdecydowane przyspieszenie rozbudowy stacji ładowania. Unijne rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej, zaś na każdą hybrydę typu plug-in 0,8 kW. W konsekwencji, uwzględniając ujęte w raporcie prognozy rozwoju floty, łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548%, czyli 6,5-razy do 2030 roku. Innymi słowy, potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Do tej pory udało się uruchomić łącznie ok. 234 MW – mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM. – A więcej o dyrektywie AFIR pisaliśmy tu: Wyzwanie dla polskiej elektromobilności. Rozporządzenie AFIR wchodzi w życie w połowie kwietnia Źródło: informacja prasowa PSNM Fot. Canva (coffeekai), Bing Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.