Wiadomości OZE Butelki zwrotne opłacają się tylko bogatym? 06 listopada 2017 Wiadomości OZE Butelki zwrotne opłacają się tylko bogatym? 06 listopada 2017 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. O ile cena produktu musi zostać zwiększona, by przyczynić się do zmiany zachowań konsumenckich? Na przykładzie butelek wydawanych za kaucją można powiedzieć, że taka kwota wynosi… 15 groszy. Reklama O tyle właśnie Grupa Żywiec podniosła cenę za kaucję dystrybuowanych butelek zwrotnych z piwem; kaucja wzrosła z 35. do 50. groszy. Kiedy w lutym br. zarząd spółki podjął powyższą decyzję, zapewne nie spodziewał się, że niespełna trzy kwartały później jej pokłosiem będzie zwiększenie ilości zwracanych butelek o 20 mln egzemplarzy. Gdy tylko upubliczniono wyniki tego działania, w ślady Grupy Żywiec natychmiast poszły kolejne koncerny, w tym m.in. Carlsberg i Kompania Piwowarska; do tej pory Carlsberg odzyskał dodatkowe 6 mln butelek. Co opłaca się wielkim przedsiębiorstwom nie zawsze kalkuluje się mniejszym producentom. Aby móc sprawnie odzyskiwać surowiec, potrzebna jest bowiem rozwinięta sieć dystrybucji, której nie posiadają lokalne browary kraftowe. W przypadku Polski dodatkowym utrudnieniem jest także fakt, że przy zwrocie butelek należy okazać paragon. Różne sieci handlowe podchodzą do tej kwestii na rozmaite sposoby. Przykładowo, Biedronka i Lidl w ogóle nie zgadzają się na zwroty i wymagają od producentów, aby dostarczali im towar w tańszym i lżejszym opakowaniu. Odwrotną strategię zastosowała natomiast sieć sklepów Kaufland, która umożliwia swoim klientom zwrot wszystkich butelek po piwie – bez względu na paragon oraz na to, czy produkt został zakupiony w tym konkretnym sklepie czy też nie. Sieć oferuje przy tym zwrot kaucji, którą można przeznaczyć na kolejne zakupy. Znamienne, że do pewnej sumy bardziej opłaca się rezygnacja z odbierania butelek aniżeli utrzymywanie miejsc, w których można je zwracać oraz inwestowanie zawrotnych sum w maszyny służące do mycia i odkażania zebranych szklanych opakowań. Zdaniem Pawła Błażewicza, asystenta zarządu Browaru Kormoran, paradoksalnie czasem najlepsze, co możemy uczynić dla środowiska, to zrezygnowanie ze zwracania butelek. Największym zagrożeniem dla środowiska jest mycie butelki, wymaga to agresywnej chemii, która potem trafia do kanalizacji – zauważa piwowar. Kłopotliwa kwestia oddawania butelek będzie musiała w Polsce zostać jeszcze dogłębnie przemyślana, ponieważ na początku 2018 roku w życie wejdą kolejne dyrektywy unijne, wymuszające m.in. zwiększenie recyklingu odpadów. Dziś na wysypiska trafia 60-70% odpadów, docelowo będzie wolno składować tylko 5-10% – podsumowuje Jakub Tyczkowski, prezes Rekopolu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.