Świat Aspark – elektryczny samochód rozpędzający się do setki w 2 sekundy 28 lutego 2018 Świat Aspark – elektryczny samochód rozpędzający się do setki w 2 sekundy 28 lutego 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Aspark Owl to nowy, sportowy samochód elektryczny, który może pochwalić się bardzo dobrymi osiągami. Do 100 km/h pojazd ten rozpędza się zaledwie w 1,92 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 280 km/h. Jak tłumaczy Viknesh Vijayenthiran z MotorAuthority, pojazd zasilany jest z akumulatorów połączonych z systemem superkondensatorów. Niestety zasięg tego sportowego elektryka pozostaje dosyć ograniczony i wynosi niecałe 150 kilometrów na jednym ładowaniu, przy dosyć spokojnej jeździe. Reklama Owl zaprezentowany został po raz pierwszy w 2017 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie i zwrócił uwagę mediów. Aspark Owl posiada karoserię wykonaną w pełni z włókna węglowego. W środku znajduje się miejsce dla dwóch pasażerów. Auto napędzane jest dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 40 kW, co daje ponad 760 Nm. Przy wadze 850 kg to naprawdę dużo. Aspark planuje obecnie zbudowanie niewielkiej serii tych aut – 50 pojazdów. Owl wyceniony został na 4,4 miliona dolarów za sztukę. Samochód ten ma być konkurencją dla Tesla Roadster. Czy Owl będzie od niego szybszy? Być może na torze tak, ale jak uważają dziennikarze z InsideEV, na drodze Tesla będzie górą. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.